.
#تدبردرآیه/۱
«أَنْ كانَ ذا مالٍ وَ بَنينَ»
مال و فرزند یک نعمت است؛ اما همین میتواند به نقمت تبدیل شود:
اینکه شخص مال و فرزندانی دارد ممکن است به جای اینکه شخص را به شکرگزاری در برابر این نعمت وادارد، شخص را به خود مغرور کند و به صفات رذیلهای که در آیات قبل گذشت (مانع خیر شدن، تجاوزگری، تقصیرکاری، و ...) مبتلا سازد؛ و این آیه از این جهت شبیه آیه «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْراهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ: آیا دیدی کسی که به محاجه و بحث با حضرت ابراهیم روی آورده بود، همان که خداوند به او سلطنتی داده بود» (بقره/258) است. (المیزان، ج19، ص379)
ظاهرا به این جهت است که در احادیث، اصرار شده که از خداوند بخواهیم که، نه آن اندازه که دلمان میخواهد، بلکه به اندازهای که ظرفیتش را داریم، به ما عطا فرماید.
.
«وَ لا تُطِعْ كُل ... أَنْ كانَ ذا مالٍ وَ بَنينَ»
نباید از کسی صرفاً به خاطر اینکه مال و فرزند و امکانات دارد، اطاعت کرد. (مجمعالبیان، ج10، ص503)
در واقع، بسیاری از انسانها مرعوب ظواهر افراد میشوند، به طوری که یکی از علل مقبولیت و تاثیر در تودهها، برخورداری از امکانات مالی و کثرت اطرافیان و هواداران است. اما خداوند از ما میخواهد که چنین مرعوب ظواهر نباشیم.
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
بارمز یا زهرا وارد بشید👇🏻
@ghararemaa
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─