.
□□□☆□□□
«فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَكیمٌ»
«نعمت» با «فضل» چه تفاوتی دارد که بعد از تعبیر «فضل من الله»، «نعمة» را هم آورد؟
□الف. شاید فضل صرفا به اینکه آن تفضل و عطیهای از جانب خداوند است اشاره دارد که به ازای آن هیچ انتظاری از ما نمیرود؛ اما نعمت اشاره به عطیهای است که ما در قبال آن وظیفهای داریم که باید قدرشناس این نعمت باشید و حق آن را ادا کنید؛ و در این خصوص مورد بازخواست واقع میشوید که با این نعمت چه کردید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ» (تکاثر/8) (این معنا بویژه با روایاتی که ایمان را ائمه اطهار ع و کفر و فسوق و عصیان را به دشمنان ایشان تطبیق میداد بسیار مناسبت دارد).
□ب. علامه طباطبایی با ارائه شواهد متعدد قرآنی مدعی میشوند که هرجا نعمت در قرآن به صورت مطلق آمده مقصود ولایت الهی است
المیزان، ج4، ص62 ؛ ج۵، ص۱۸۱ و ...
بر این اساس، چهبسا اینجا آوردن کلمه نعمت بعد از فضل، از باب عطف تفسیری باشد؛ یعنی اینکه خداوند ایمان را محبوب شما و کفر و فسوق و عصیان را ناپسندتان قرار داد تفضلی از جانب خداوند و همان قرار دادن شما تحت ولایت خویش است.
#حجرات_8
@ghararemaa