📚روانشناسی رسانه‌های اجتماعی 🖊️مولف: سیاران مک‌ماهون ترجمه: سیده زهرا اجاق ناشر: انتشارات لوگوس سال چاپ: ۱۴۰۳ تعداد صفحات: ۱۳۴ 🔸اگر کنجکاوید که بدانید رسانه‌های اجتماعی چه جنبه‌هایی از روان ما را برملا می‌کنند یا با روان ما چه می‌کنند، این کتاب، مالِ شماست. گوشه کوچکی در اینترنت برای خود می‌سازیم، همان‌طور که دوست داریم دیده شود، تزیینش می‌کنیم. اما در واقع داریم کار پیچیده‌ای انجام می‌دهیم: داریم دربارۀ خودمان حرف می‌زنیم. آیا شخصی را توصیف می‌کنیم که هستیم یا شخصی را که دوست داریم باشیم، وصف می‌کنیم؟ 🔹 همۀ اهمیت رسانه‌های اجتماعی در این است که گوشۀ امنی به ما می‌دهند تا نسخۀ بهتری از خودمان را عرضه کنیم؛ اما گاهی این کار به تلاشی ویرانگر تبدیل می‌شود. 🔸علاوه بر این، عنصر اساسی در همۀ رسانه‌های اجتماعی، توانایی برقراری ارتباطِ خصوصی است. تلاش برای ساختن صمیمیت‌هایی که همیشه افشا می‌شوند و ممکن است زندگی‌مان را تحت‌تأثیر قرار دهند. ❓این ویژگی‌ها از نظر روان‌شناسی چگونه کار می‌کنند؟ 🔹روان‌شناسی رسانه‌های اجتماعی تلاشی است برای پاسخ به این پرسش. اما نه با ارزیابی‌های تک‌بعدی. این کتاب، پیش‌فرض‌های شما را پس می‌زند و شما را به جهان پیچیده و جذابی وارد می‌کند. 🔸تشریح و تبیین پنج رویکرد ابزارگرایانه، رویکرد جبرگرایانه، رویکرد قائم به ذات، رویکرد انتقادی و رویکرد ساخت‌گرایانه اجتماعی به فناوری و همچنین آشنایی با رویکرد هستی‌شناختی سه مفهوم مجازی‌گرایی، مجازی‌بودگی و مجازی‌سازی از نکات بسیار مهم و خواندنی در این کتاب است. 🔹مولف با تبیین مفهوم پارادایم دو فضایی‌شدن‌ها آن را به‌مثابه مبنای معرفتی نظام فضای مجازی دانسته و فلسفه فضای مجازی را با توجه به ماهیت رایانشی و عددی آن، انشعابی از فلسفه تحلیلی می‌داند. 📳 سواد رسانه‌ای حوزه عاشورا سپاه گرگان