🌷. 🇮🇷. 🍀. 🇮🇷 « عیار نقد ! » ✅. چند روز پیش حال عزیزی را پرسیدم و به رسم ادب سال نو را تبریک گفتم و برایش آرزوی قبولی طاعات کردم . کمی هم وارد بحث حساس حجاب و نحوه تعامل نظام به معنای عام با این ماجرا شدم . کلامم منعقد نشده بود که این بزرگوار فریاد اعتراضش بلند شد ما در این قضیه مطالبه گریم و مدعی ! . دولت چه طرحی دارد ؟ فریاد اعتراض بچه حزب اللهی ها و متدینین بلند است و حرف هایی از این قبیل که همگی از سر دلسوزی بود اما نسخه شفایی برای درد من و امثال من و به تعبیری همان متدینین در آن یافت نمی شد . کمی محاجه طول کشید حرف من این بود همه فریاد به اعتراض شان بلند است اما کسی پیشنهاد عملیاتی و نقشه راه اجرایی ندارد . این بزرگوار می فرمود نوشته مفصلی در این خصوص به رییس جمهور داده است و کمی هم روی طرح کمیسیون فرهنگی مجلس مانور داد . گفتم اگر مطلبی مفید به رییس جمهور داده اید من به آنچه بین بزرگان گذشته واقف نیستم اما بیت الغزل طرح و گزارش کمیسیون فرهنگی بر مدار دو نکته می چرخد ؛ ۱- قوه قضاییه برای برخورد با پدیده بی حجابی از طریق دولت در اسرع وقت لایحه به مجلس بفرستد . ۲- پدیده بی حجابی بیشتر با صبغه فرهنگی دیده شود و به جای جرم انگاری تخلف انگاری شود . یعنی مثلا چیزی شبیه تخلفات رانندگی دیده شود . مثلا جریمه نقدی ، محرومیت از برخی خدمات و حقوق اجتماعی در سطوح مختلف و امثال آن . ( در ادامه صحبت حس کردم مرقومه تقدیمی شان به رییس جمهور خلاصه ای از همین طرح کمیسیون است که با ایشان هم در میان گذاشته اند .) البته ایشان بیشتر اصرار داشت که با تعبیر انضباطات اجتماعی با مساله مواجهه‌ شود و از عبارت تخلف انگاری به جای جرم انگاری ابا داشت اما واقعیت این است که تغییر عبارات کنه و ماهیت موضوع را تغییر نمی دهد . اینک با کمال تواضع عرض می کنم همه ما می دانیم که حجاب شرعی دژی است که اگر بیش از این ثغره بردارد یا خدای ناخواسته فرو ریزد سایر ارکان نظام دینی را هم متاثر خواهد کرد واقعا اگر راهکاری جامع سراغ دارید که کمترین هزینه و چالش را برای نظام داشته باشد بفرمایید . قبلا با استناد به یک پژوهش در نوشته ای اوردم که امروزه جنبش های فمینیستی تقریبا شکست خورده اند اما حضور پر رنگ و توام با حس نقش آفرینی زنان در این جنبش ها پاشنه آشیل نقشه های براندازی استکبار است . به تعبیری حرکات مستقل مردانه یا زنانه بی حاصل است بلکه باید جنبش های مختلطی راه انداخت که زنان حس اثرگذاری و در مدار ماجرا بودن را داشته باشند اما هدایت و راهبری آن از جای دیگر شکل می گیرد و نقشه های از پیش طراحی شده اجرایی می گردد .فتنه چند ماهه نیمه دوم ۱۴۰۱ در ایران نمونه ای از همین مدل جنبش ها را پرده برداری کرد . آرزوی دشمن آن است که در ماجرای حجاب جامعه ایران دچار یک دو قطبی تمام عیار و کشمکش های ناشی از آن شود لذا باید بر این فراست بود که معالجه این چالش جز با دقت و حزم و فطانت مطلوب و مراد نیست . صمیمانه عرض می کنم جهاد تبیین و بیان حکم الهی در این خصوص و سایر تحرکات ایجابی بسیار ارزشمند و بجاست اما فریاد زدن بر سر منبر و فضای رسانه ای مجازی و غیر مجازی و بهره گیری از تریبون های رسمی توام با عصبیت و قلم فرسودن در تبعات این عارضه اجتماعی و فرافکنی مسوولیت بر دوش دیگران هیچکدام از ما را به مقصود نمی رساند . به تعبیری واضح باید گفت در هر زمینه ای و از جمله این موضوع حساس و مهم بلکه اهم ارزش نقد ها به عیار معتبر ان است و نه شگفتانگی کلمات و بلندی اصوات .چه که گفته آمده ؛ دلایل قوی باید و معنوی نه رگ های گردن ترا باد قوی برخی می فرمایند دولت قدرت و امکانات دارد ، بله ، اما نحوه به کارگیری این دارایی ها در شرایط سخت جنگ ترکیبی مطالبه دولت و نظام از جامعه حوزویان و دانشگاهیان و سایر فرهیختگان است . @ghasemjafari