💢 نکاتی برای تدبر از صفحه ۵۴۱ قرآن کریم
.
1️⃣ مراد از «البيّنات»، معجزاتِ روشنگر است كه حجّت را بر مردم تمام مى كند و مراد از «الكتاب»، وحى آسمانى است كه بايد مكتوب شود و كتاب گردد.
(آیه ۲۵)
.
2️⃣ خداوند، امامت را نيز در نسل و ذريّه پيامبر اسلام قرار داد و اين به معناى آن نيست كه نظام نبوّت يا امامت، همانند نظام پادشاهى موروثى است، بلكه به معناى آن است كه طهارت باطن و توان و استعداد لازم، به فرزندان و نسل منتقل مى شود و در صورتى كه ديگر شرايط فراهم باشد، او به مقام نبوّت يا امامت مى رسد. لذا هنگامى كه حضرت ابراهيم مقام امامت را براى فرزندانش طلب كرد و فرمود: «و من ذرّيتى» خداوند پاسخ داد:
«لا ينال عهدى الظالمين» عهد امامت من به نااهلان از نسل تو نمى رسد. پس معيار اصلى براى انتصاب پيامبر يا امام، اهليّت و صلاحيّت است، نه وراثت. (آیه ۲۶)
.
3️⃣ در امور اعتقادى و اخلاقى، اكثريّت، نشانه حقانيّت نيست. «كثير منهم فاسقون» (آیه ۲۶)
.
4️⃣ «رهبانيت»، از «رهبت» به معناى خوف و خشيت است. به كسانى كه به انگيزه خشيت از خداوند، از مردم كناره مى گيرند و به عبادت خدا مى پردازند، رُهبان گفته مى شود.
قرآن كريم، رهبانيّت و ترك دنيا را در آيات متعدّد رد كرده است. (آیه ۲۷)
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
┏━💎🍃🌷🍃💎━┓
🟡 @ghjariafsane 🟡
┗━💎🍃🌷🍃💎━┛