بسمه تعالی شانه
یکی از لطائف شیرین دعای هر روز ماه رجب مربوط به نکته ذیل است:
در دعای ماه رجب می خوانیم: "أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ"؛
چرا در فراز دوم این دعا، لفظ جمیع تکرار نشده است؟
خیر هم در دنیا و هم در آخرت اصالت دارد یعنی خیراتی وجود دارند که مربوط به دنیا هستند و خیراتی هم وجود دارد که بالذات و بالاصاله در آخرت ، خیر هستند .
به عبارت دیگر ، خیر؛ کوثر است . به کوثر خیر کثیر میگویند که هم در دنیا تحقق می یابد و هم در آخرت.
برخی خیرات صرفا مربوط به دنیا هستند و برخی خیرات ، خیر در آخرت می باشند. هر چند خیرات دنیا در آخرت ظهور خواهند داشت. ولی بالاستقلال و بالذات و بالاصاله خیراتی وجود دارد که مربوط به آخرت هستند و به تعبیر دقیق تر اصل خیر مربوط به آخرت است.
اِنْ ذُکرَ الْخَیْرُ کنْتُمْ اَوَّلَهُ وَ اَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْواه وَ مُنْتَهاهُ؛ هر جا که نامى از خیر و نیکویى باشد، شما اولِ خیر و ریشه آن و فرعِ آن هستید.
اهل بیت علیهم السلام اصل و منبع و خزانه خیر هستند . این اصل و خزانه بودن اهل بیت خیر را، مربوط به آخرت است زیرا خیر مربوط به باطن آنهاست .
در دنیا نیز جلواتی از خیر ظهور کرده اما اصل خیر مربوط به آخرت است ، اما در مورد شرّ ؛ اصلا شرّ نداریم . شرّ امری بالعرض است و فقط در دنیا شرّ داریم . در واقع در آخرت شرّ وجود ندارد، در دنیا هم اگر شروری وجود دارد بالعرض از خیر است ، یعنی اگر کسی دنبال خیرات دنیوی نرود دچار شرور خواهد شد ، همه شرور فراوان و مختلفی که در دنیا مشاهده می شود در واقع رویگرداندن از خیرات دنیوی و اخروی میباشد اما در آخرت اصلا شرّ نداریم .
لذا در اینجا جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخره آمده است و این واو ، واو عطف است به جمیع شرّ الدنیا ، یعنی جمیع شرّ الدنیا و جمیع شر الآخره .
اما جمیع دوم را نیاورده تا بگوید در آخرت ،شر، بالاصاله وجود ندارد و در دنیا افراد از خیرات که روی برمیگردانند دچار شر میشوند و در آخرت ظهور همین شرهای دنیوی است. پس واو عطف آورد یعنی همه شرور اخروی برمیگردد به جمیع شرور دنیوی ، وگرنه در آخرت بالاصاله ، چیزی بنام شرّ نداریم و در آخرت حیات تفور و نور مطلق است. آخرت خیر محض است و جز خیر در آخرت وجود ندارد و حتی افرادی هم که دچار عذاب میشوند این عذاب، ظهور شرور خودشان است که در دنیا انجام داده اند که باطن این عذاب هم برای آنها ، خیر است.
التماس دعا