يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ (101) قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِّن قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُواْ بِهَا كَافِرِينَ (102): اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از امورى كه اگر برایتان آشكار شود ناراحتتان مى‏كند نپرسید، و اگر هنگام نزول قرآن از آنها سؤال كنید، برایتان روشن مى‏شود. خداوند از سؤال‏هاى نابجاى شما گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است. همانا (از این گونه سؤالها) گروهى از پیشینیان نیز پرسیدند (و چون طاقت عمل نداشتند) نسبت به آن منكر و كافر شدند. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله با مردم درباره‏ى حج سخن مى‏گفت. كسى پرسید: آیا حج، همه ساله واجب است یا در تمام عمر تنها یكبار؟ پیامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسید، رسول خدا فرمود: این همه اصرار براى چیست؟ اگر بگویم هر سال، كار بر شما سخت مى‏شود، (199) تا موضوعى را مطرح نكرده‏ام، شما هم نپرسید، یكى از عوامل هلاكت امّت‏هاى گذشته سؤال‏هاى نابجاى آنان بود. (200) گرچه آنچه را نمى‏دانیم، باید از اهلش بپرسیم، «فاسئلوا اهل الذّكر ان كنتم لاتعلمون» (201) ، امّا برخى سؤال‏هاست كه اگر جوابش روشن شود، به زیان فرد یا جامعه است، مثل سؤال از عیوب دیگران، یا اسرار نظامى. نمونه‏ها و مصادیق * مسئولین، بعضى از مطالبى را كه مى‏دانند، نباید در اختیار عموم بگذارند. نظیر مسائل اقتصادى مانند كمبود گندم ویا... * صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفید نیست. * اخبار و اطّلاعات، باید رده‏بندى و طبقه‏بندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حدیث از امام باقرعلیه السلام مى‏دانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت. (202)) * برخى از اخبار، نباید از رسانه‏ها و جراید، پخش شود، چون به زیان مردم است (گاهى سكوت و بیان نكردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلكم تسؤكم» * معلّمان و گویندگان باید در سخن، ظرفیّت شنوندگان را حساب كنند. * در برخى موارد، باید به شیوه‏ى تقیّه، عقاید را كتمان كرد و برخى سؤال‏ها را جواب نداد. «ان تبدلكم تسؤكم» * انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد. ----- 199) مستدرك، ج‏8، ص‏13. 200) بحار، ج‏1، ص‏221. 201) نحل، 43. 202) معجم رجال‏الحدیث، ج‏4، ص‏22. - دانستن هر چیزى، نه لازم است، نه مفید، بلكه باید سراغ دانش‏هاى مفید رفت. «لاتسألوا» (حسّ كنجكاوى باید تعدیل شود ونباید در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ایجاد كدورت، مشكلات واختلال نظام جامعه مى‏شود.) - مكلّف نساختن مردم به پاره‏اى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لاتسألوا... عفى اللَّه عنها» - خداوند به بندگان مهلت توبه مى‏دهد. «غفور حلیم» - اگر مردم ظرفیّت نداشته باشند، بیان پاره‏اى حقایق، سبب كفر آنها مى‏شود. «قد سألها قوم من قبلكم ثمّ اصبحوا بها كافرین»