🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره صافات آیه ۹۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ... ... ... ... ... ... ... ... ... آیه۹۶) وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ 🍃▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️ آیه۹۶) در حالی كه خدا شما را و آنچه را می‌سازید آفریده است. ... ... ... ... ... ... ... ... ... تفسیر آیه۹۶)معبود، باید خالق انسان باشد نه مخلوق او، اکنون درست بنگرید و معبود حقیقى را پیدا کنید: خداوند هم شما را آفریده، و هم بتهائى را که مى سازید (وَ اللّهُ خَلَقَکُمْ وَ ما تَعْمَلُونَ). آسمان و زمین، همه مخلوق اویند و زمان و مکان، همه از او است، باید سر بر آستان چنین خالقى نهاد و او را پرستش و نیایش کرد. این دلیلى است بسیار قوى، و دندان شکن که هیچ پاسخى در مقابل آن نداشتند. ما در جمله ما تَعْمَلُونَ به اصطلاح موصوله است (نه مصدریه)، مى خواهد بگوید: خدا هم شما را آفریده، و هم مصنوعاتتان را، اگر بر بتها کلمه مصنوع انسان، یا معمول انسان، اطلاق شود به خاطر شکلى است که انسان به آن مى دهد، و گر نه ماده آن را هم خدا آفریده است، این درست به این مى ماند که مى گویند: این فرش، آن خانه، و آن اتومبیل ساخته انسان است. مسلماً منظور این نیست که انسان مواد آنها را ساخته، بلکه صورت آنها به دست انسان شکل مى گیرد. اما اگر ما را مصدریه بگیریم مفهومش این است که: خداوند هم شما را آفریده و هم اعمال شما را، البته این معنى غلط نیست و بر خلاف پندار بعضى، سر از جبر در نمى آورد، چرا که اعمال ما هر چند به اراده ما انجام مى گیرد، اما اراده و قدرت بر تصمیم گیرى و نیروهاى دیگرى را که افعال خود را با آن انجام مى دهیم همه از ناحیه خدا است، ولى با این حال آیه ناظر به این معنى نیست، بلکه ناظر به بتها است، مى گوید: خدا هم خالق شما است و هم بتهائى که ساخته و پرداخته اید و لطف سخن نیز در همین است; چرا که بحث از بتها بوده، نه از اعمال آدمى. در حقیقت، این آیه، شبیه مطلبى است که در داستان موسى(علیه السلام) و ساحران آمده که مى گوید: فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ: موسى عصا را رها کرد، مار عظیمى شد و آنچه را به دروغ ساخته بودند بلعید (منظور مارهاى ساختگى ساحران است). تفسیر نمونه) 📚 @ghorun 🍃