🔷💠▫️💠🔷▫️🔷💠▫️💠🔷▫️🔷💠 بسم الله الرحمن الرحیم دوستان سوره احزاب آیه ۲۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفاً پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ۲۲وَ لَمّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاّ إِیماناً وَ تَسْلِیماً ✒️▫️✒️▫️✒️▫️✒️▫️✒️ ۲۲ ـ (اما) مؤمنان وقتى لشکر احزاب را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده، و خدا و رسولش راست گفته اند ! و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود. ✒️▫️✒️▫️✒️▫️✒️▫️✒️ بعد از ذکر این مقدمه، به بیان حال مؤمنان راستین پرداخته، چنین مى گوید: هنگامى که مؤمنان، لشگریان احزاب را دیدند، نه تنها تزلزلى به دل راه ندادند بلکه گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده فرموده، و طلایه آن آشکار گشته، و خدا و رسولش راست گفته اند، و این ماجرا جز بر ایمان و تسلیم آنها چیزى نیفزود (وَ لَمّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاّ إِیماناً وَ تَسْلِیماً). این کدام وعده بود که خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) داده بودند؟ بعضى گفته اند: اشاره به سخنى است که قبلاً پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفته بود که به زودى قبائل عرب و دشمنان مختلف شما، دست به دست هم مى دهند و به سراغ شما مى آیند، اما بدانید سرانجام پیروزى با شما است. مؤمنان هنگامى که هجوم احزاب را مشاهده کردند، یقین پیدا کردند: این همان وعده پیامبر(صلى الله علیه وآله) است گفتند: اکنون که قسمت اول وعده به وقوع پیوسته، قسمت دوم یعنى پیروزى نیز مسلماً به دنبال آن است، لذا بر ایمان و تسلیمشان افزود. دیگر این که: خداوند در سوره بقره ، آیه ۲۱۴ به مسلمانان فرموده بود: آیا گمان مى کنید به سادگى وارد بهشت خواهید شد، بى آن که حوادثى همچون حوادث گذشتگان براى شما رخ دهد؟ همانها که گرفتار ناراحتیهاى شدید شدند و آن چنان عرصه به آنان تنگ شد که گفتند: یارى خدا چه وقت است ؟ خلاصه این که: به آنها گفته شده بود: شما در بوته هاى آزمایشِ سختى آزموده خواهید شد، و آنها با مشاهده احزاب متوجه صدق گفتار خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) شدند و بر ایمانشان افزود. البته، این دو تفسیر، با هم منافاتى ندارد، مخصوصاً با توجه به این که: یکى در اصل وعده خدا، و دیگرى وعده پیامبر(صلى الله علیه وآله) است، و این دو در آیه مورد بحث با هم آمده، جمع میان این دو کاملاً مناسب به نظر مى رسد. 🆔@ghorun