🔴نگاهی به سقوط اخلاقی «پایتخت» 🔹🔸موضع عجیب رییس رسانه ملی: بررسی شود که اشتباه سریال حاصل وادادگی بوده یا عملیات ستون پنجم دشمن! ♦️آقای علی‌عسگری! مقصر این وضعیت را در درون صداوسیما جستجو کنید! ♦️پنج گانه پایتخت تقریبا توانست نمره قبولی از منتقدین و مردم را کسب کند اما فصل ششم این سریال به قدری با پنج فصل قبل فاصله داشت که ناخودآگاه یاد این موضوع افتادیم که ای کاش پایتخت همان یک فصل بود و هیچ گاه ادامه داده نمی شد! ♦️پایتخت در پنج فصل قبل بر روی چند موضوع همواره تاکید داشته است و همین تاکید دلیل محبوبیت این سریال شده است. در فصول پنچ گانه گذشته همواره سفر کردن جزو لاینفک قصه ی فیلم نامه بود و اصلی ترین گره های فیلم نامه هم در خلال همین سفرها رخ می داد، سفری که در فصل ششم از آن خبری نبود یا بهتر بگوییم از گره فیلم نامه نیز خبری نبود و اتفاقات فرعی و حاشیه ای به هیچ عنوان توانایی کشش ماجرای داستان را نداشتند، شاید اگر همین فیلم نامه برای ساخت سریالی فصل اولی به کار می رفت مخاطبین بسیار کمی آن را دنبال می کردند. ♦️محوریت خانواده در داستان که همیشه برای پایتخت رویدادی تحسین برانگیز محسوب می شد اما در فصل اخیر این مورد نیز دستخوش تغییراتی شد. دیگر از نقی و همای عاشق خانواده خبری نبود و هر یک به دنبال کنش گری اجتماعی خود بودند و هرگز برای خانواده اولویتی قایل نبودند، نمونه ی بارز این موضوع رها کردن تربیت دختران نوجوان قصه بود که به دور از نظارت والدین فعالیت های خارج از عرفی در فضای مجازی داشتند. ♦️استفاده زیاد از الفاظ جنسی و رکیک نه تنها برای پایتخت بلکه برای صداوسیما بی سابقه بود. شوخی هایی که اوج بی ابتکاری نویسندگان فیلم نامه را نمایان کرد که حتی از ساختن شوخی‌های سالم عاجز هستند و برای جبران این خلاء به استفاده از لودگی و فحاشی های فضای مجازی پناه برده اند. ♦️احترام به والدین و بزرگترها نیز از دیگر خطوط قرمز 5 فصل پایتخت بود که در فصل اخیر به هیچ وجه شاهد این موضوع نبودیم. شخصیت های فیلم علنا به والدین خود هتاکی می کردند. این خط قرمز به اندازه ای توسط نویسندگان جدید این فصل نقض شد تا جایی که کار به ضرب و شتم والدین نیز منجر شد! ♦️موارد بالا تنها نمونه هایی از تفاوت فاحش فصل اخیر با فصول گذشته است هر چند 5 فصل گذشته نیز عاری از اشتباه نبودند اما پایتخت اخیر باعث شد تمام خاطرات خوب از گذشته را از اذهان مخاطب پاک کند.ای کاش حالا که به دلیل بحران کرونا عوامل ساخت فیلم نتوانستند دو قسمت پایینی را تولید و پخش کنند،بهتر است بازبینی در فیلم نامه و رفع ایرادات کارگردانی در دستور کار قرار گیرد تا حداقل با خاطره ای خوش این فصل ضعیف پایتخت را به پایان برسد. ♦️البته تنها ضعف پایتخت به فیلم نامه ی آن برنمی گردد. کارگردانی نسبتا ضعیف اثر نیز کاملا در ذوق می زند که این اتفاق برای کارگردان کارکشته ای به نام سیروس مقدم بسیار عجیب به نظر می رسد. از رفتن به مسابقه بلافاصله بعد از اردوی تدارکاتی تا در دست داشتن متن اخبار توسط گوینده خبر چند ساعت قبل از اجرای آن و دیده شدن عوامل پشت صحنه در کادر تنها گوشه ای از باگ های اساسی کارگردانی اثر است که به نظر می رسد دلیل آن ساخت شتابزده ی اثر باشد. ♦️علی‎ عسگری با دستور ویژه جهت بررسی حواشی قسمت آخر پایتخت خطاب به معاون سیما نوشته است: «لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن.»   ♦️واکنش رئیس سازمان صدا و سیما بعد از موج انتقادات فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور نسبت محتوا و فرم این سریال به  صورت گرفت.   ♦️این درحالی‌ است که سایت هفت راه بیان کرد که «پایتخت ۶» بدون عبور از شوراها و مسیر رسمی تصویب سریال های تلویزیونی، با بودجه مستقیم بازرگانی سازمان صدا و سیما و هزینه چندبرابر عرف سریال ها و با نظارت مستقیم شخص معاون سیما ساخته شده است و حتی فیلمنامه ابتدایی سریال را معاون سیما، شخصا مطالعه و تائید کرده است. ♦️بنابراین سوال اینجاست احتمال «وادادگی یا نفوذی بودن» در مورد چه کسی مطرح است که در نامه علی عسگری به آن اشاره  شده است؟ منظور از «ستون پنجم فرهنگی دشمن» چه کسی است؟ ♦️بهتر است جناب علی عسگری به جای فرار از پاسخگویی، در انتصابات خود تجدید نظر داشته باشند تا رسانه ملی بیشتر از این در منجلاب بی مدیریتی فرو نرود. ✅ 🆔 @naslechaharome