هویت طلبگی، جعلی یا قابل تبیین! نوشتار اول 🔹 اصطلاحی است که سالهای اخیر در حوزه های علمیه کم و بیش توسط برخی بزرگان، فرهیختگان و مسوولین تربیتی بکاربرده می شود. در برخی استعمالات، غرض افراد، بُعد تهذیبی طلاب است و در برخی هم، رسالتهای طلبگی مدنظر است. شاید بتوان یک اصطلاح جامع قابل تبیین از این عنوان بدست آورد! آن اصطلاح، اشاره به مجموعه ویژگی هایی دارد که در فرهنگ رایج حوزه های علمیه شیعه، به محصلین دروس حوزوی اطلاق می شود. این ویژگی ها به گونه ای ارتکاز رایج حوزه های علمیه است و به مثابه یک خط ثابت در سلوک عملی_اجتماعی طلاب شناخته می شود. شاید بتوان از مجموع آنچه مُستندات دینی_عقلی_عقلایی تشکیل صنف طلاب، نامیده می شود مواردی چون تفقه نسبی در معارف گوناگون حوزه، برخورداری از سلوک عملی قابل هدایت جامعه و ارائه خدمات دینی متناسب را از اصلی ترین مولفه های هویت طلبگی شمرد. در این صورت سایر ویژگی های رایج بر السنه حوزویان، فروعاتی از این موارد مذکور خواهند بود. 🔹پرداختن به مساله هویت طلبگی، به اهمیت یافتن یک نظم شناختاری از حوزه، تربیت صحیح طلاب، جهت دهی متناسب اجتماعی در فعالیت‌های طلبه و سامان بخشی شیوه های متشتت و بعضا بی ارتباط با حوزه صورت می گیرد. بارها در مسیر تربیت طلاب دیده شده که آنها در اثر تاثیرپذیری های اجتماعی دست به تغییر عادات و روشهای سلوکی خود می زنند و یا بخاطر مشورت های غلط از برخی افراد به گونه ای خلاف رویه حوزه های علمیه سلوک می کنند. این مساله در صورت پذیرش تربیت پذیری و قبول مدیریت تربیتی طلاب، اهمیت والایی دارد. چرا که بی توجهی به آن حوزویان را در ارتباطات اجتماعی دچار مخاطره کرده و نتیجتا مساله هدایت اجتماعی_فکری جامعه دچار مخاطره می شود. این موضوع که اکنون مسائل اجتماعی گوناگون شده است لذا باید بخاطر مساله دست به در سبک و و حوزوی بودن زد، سالهاست در ذهن برخی موج می زند. اصل تاثیرپذیری طلاب و حوزه های علمیه از مسائل اجتماعی امری لاجرم و غیرقابل انکار است. اما آنچه مهم است حدود این تاثیرپذیری و شاکله بیرونی آن است. در فهم رایج و مقبول حوزه های علمیه، ابعادی از این منصب اجتماعی ثابت و ابعادی متغیر است. اما کدام ثابت و کدام متغیر!؟ ♦️به نظر می رسد در این بحث باید معیارهای ثابت و متغیر و سنت رایج فهم حوزوی از طلبگی، مورد بازپژوهی قرار گیرد تا به تعریفی مقبول و درخور از طلبگی دست یافت. دغدغه این نوشتار یکپارچه سازی نگاه ها و یا نادیده انگاشتن اختلافات تفسیری در حوزه علمیه شیعه نیست، بلکه می خواهد به خوانندگان این مساله را انتقال دهد که ملاک های تغییر در تفسیرهای گوناگون و تبعا ثابتات و متغیرات طلبگی کدام است. امید که بتواند این مهم را انتقال دهد. 🖋این بحث درون حوزوی نیست! طلاب استفاده تفسیری تبیینی کنند. غیرطلاب از مخاطبین محترم ملاک بیابند و اصیل را از غیر اصیل تشخیص دهند. در نهایت همه دعا کنند. 🌹 🆔 @h_falahati