پرسش وپاسخ (15) 💛پرسش:از ظاهر بعضى آيات،گمراه شدن انسان توسط‍‌ خدافهميده مى‌شود،آيا چنين برداشتى صحيح است‌؟مثلاً؛ «خَتَمَ‌ اللّهُ‌ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ‌» يا «طَبَعَ‌ اللّهُ‌» يا «يُضْلِلِ‌ اللّهُ‌» و «تُذِلُّ‌ مَنْ‌ تَشاءُ» ؟ 💛 🍃پاسخ: خير؛زيرا مگر مى‌شود خداوند اين همه پيامبر و كتب آسمانى را براى هدايت انسان بفرستد؛آنگاه خودش او را گمراهش كند؟! 🔹 بنابراين،معناى گمراه كردن خداوند اين است كه انسان با اختيار خودش راه انحرافى را انتخاب مى‌كند و خداوند كيفر او را بستن راه نجات و هدايت قرار مى‌دهد. 🔸به يك مثال توجه كنيد:سارقى وارد منزل مى‌شود و براى سرقت به زير زمين مى‌رود؛امّا صاحب خانه متوجه شده،در را روى او قفل مى‌كند و به پليس خبر مى‌دهد.در اينجا صاحب خانه دزد را گرفتار و راه را بر او مى‌بندد؛ولى اين عمل،كيفر حركت آزادانه خود سارق است. 🔺آرى،انسان ابتدا خودش راه لجاجت و خلافكارى را پيش مى‌گيرد و خداوند او را در آن راه حبس مى‌كند. «وَ ما يُضِلُّ‌ بِهِ‌ إِلاَّ الْفاسِقِينَ‌» ، «يَطْبَعُ‌ اللّهُ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ قَلْبِ‌ مُتَكَبِّرٍ جَبّارٍ» «طَبَعَ‌ اللّهُ‌ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ‌» كسانى كه با كمال جسارت به انبيا مى‌گويند:خواه شما موعظه كنيد يا موعظه نكنيد،ما سخن شما را نمى‌پذيريم. «سَواءٌ عَلَيْنا أَ وَعَظْتَ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ مِنَ‌ الْواعِظِينَ‌» در قيامت هم مى‌گويند: «سَواءٌ عَلَيْنا أَ جَزِعْنا» مگر مى‌شود باور كرد كه خداوند اين همه پيامبر را با كتب آسمانى بفرستد و سرانجام انسان مجبور به انحراف باشد. ▫️آرى،اگر انسان راه ضلالت و گمراهى را انتخاب كرد،بدون شك عواقبى متناسب با آن خواهد داشت.چنانكه منافقان مى‌گويند: «إِنَّما نَحْنُ‌ مُسْتَهْزِؤُنَ‌» ما اهل ايمان را مسخره مى‌كنيم،خداوند مى‌فرمايد: «اَللّهُ‌ يَسْتَهْزِئُ‌ بِهِمْ‌» امام رضا عليه السلام مى‌فرمايد:خداوند اهل مكر و خدعه و استهزا نيست؛ليكن جزاى مكر و خدعه و استهزا را مى‌دهد. ▪️كوتاه سخن آنكه هركس راه فسق را پيش گيرد،خداوند او را در مسير انحراف قرار مى‌دهد. «وَ ما يُضِلُّ‌ بِهِ‌ إِلاَّ الْفاسِقِينَ‌» و هر كس راه خدا را پيش گيرد،هدايت مى‌شود. «يَهْدِي إِلَيْهِ‌ مَنْ‌ أَنابَ‌» ، «يَهْدِي بِهِ‌ اللّهُ‌ مَنِ‌ اتَّبَعَ‌ رِضْوانَهُ‌»، «وَ الَّذِينَ‌ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ‌ سُبُلَنا» ✍🏻استاد قرائتی 🔹️@h_khoban_ir