مبشرصبح
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر است؟ پاسخ: ۲۸ صفر تاریخ دقیق #شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ب
🔰شهادت امام مجتبی علیه السلام، ۷صفر یا ۲۸ صفر است؟ در میان شیعیان در اینکه شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در چه روزی واقع شده است، سه قول وجود دارد: ۱.«آخر صفر» که فقط مرحوم کلینی در کتاب کافی فرموده اند. ۲. «بیست و هشت صفر» که این تاریخ را شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه نقل می کنند ولی در ارشاد این نقل را ندارند و همچنین شیخ طوسی در تهذیب الاحکام این تاریخ را در روز پنجشنبه صحیح می دانند. ۳.«هفت صفر» 🔸اسناد این تاریخ به شرح ذیل است: سند اول←تثبیت الامامه که برای قاسم بن ابراهیم است که معاصر امام کاظم تا امام عسکری علیهما السلام بوده و آن را از امام کاظم نقل کرده. ⬅️اما به این کتاب نمی شود اطمینان کرد چون معلوم نیست دقیقا برای کیست چراکه این کتاب تازه پیدا شده و و در واقع این کتاب را به قاسم بن ابراهیم نسبت داده اند. و نجاشی نیز چنین گفته: « له کتاب» که معلوم نیست کدام کتاب باشد و توثیق هم نکرده و شیخ مفید نیز خبر نداده و اصلا تثبیت الامامه کتاب روایی نیست بلکه بحثش ادله اثبات امامت است. 🔸سند دوم←شهید اول 🔸سند سوم←مرحوم کفعمی در کتاب مصباح کفعمی 🔸سند چهارم←پدر شیخ بهایی یعنی عزالدین حسین عاملی 🔸سند پنجم←بحث بعدی سیره علما است. ................................ نظر اهل تسنن: طبقات>طبقه خامسه ج۱ص۳۵۴:حسن بن علی پنجم ربیع الاول از دنیا رفت. انساب الاشراف از بلاذری هم همین نظر را دارد. .............................. در شیعه قدیمی ترین سند که از روات ثقه و قبل از کلینی است سعد بن عبدالله اشعری است که ۳۰۱از دنیا رفته و نیز در کتاب فرق الشیعه یا المقالات و الفرق (که گویا یک کتاب است) آخر صفر را صحیح می دانند. کافی هم همانطور که بیان شد آخر صفر را بیان می کند. (اما ۲۸صفر و آخر صفر خیلی فرقی ندارد.)آنان که این دو را جدا می کنند(یعنی می گویند ۲۸ صفر غیر از آخر صفر است) می گویند ۲۸صفر قائل کمتر دارد و آخر صفر هم که یک نفر قائل دارد لذا قبول نیست و... . شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه ۲۸صفر را فرموده ولی در کتاب ارشاد فقط می گوید صفر. مسار الشیعه با رویکرد تاریخ ولادت ها و شهادت ها نوشته شده ولی ارشاد با رویکرد تاریخ زندگانی امامان به رشته تحریر درآمده. شیخ طوسی در کتاب تهذیب فقط ماه صفر را ذکر می کند ولی در مصباح المتهجد ۲۸ صفر را به طور دقیق بیان می کند. مرحوم کفعمی در بلد الامین می گوید ۲۸ صفر و در مصباح می گوید ۷صفر. ما در کتاب های تاریخی هفت صفر را نداریم و اولین نفری هم که این تاریخ را بیان کرده شهید اول است آن هم در کتاب فقهی نه تاریخی! و ما نمی دانیم این سخن را از کجا آورده است. اهل سنت هم اوایل ربیع را بیان کرده اند که بیشتر با آخر صفر می سازد. 💠تذکر این نکته لازم است که خبر شهادت حضرت بالاخره همان روز پخش نشده و تا انتشار خبر چند روزی طول کشیده است لذا قول اهل سنت با آخر صفر می سازد. علامه مجلسی هم در جلاءالعیون که کتاب فارسی است می گوید اشهر ۲۸صفر است. در بحار هم ۲۸صفر آمده است. شیخ عباس قمی هم در انوار البهیه ۷صفر را گفته ولی در مفاتیح و منتهی الآمال که بعد از آن نوشته شده است از نظر خودش برگشته و ۲۸صفر را قبول کرده است. 🔹چرا برخی فقها هفت صفر را گفته اند؟ چون قول بزرگ حوزه یعنی شهید اول بوده است و علما نیز بیشتر با کتب فقهی مأنوس بودند و لذا چون دیدند شهید اول چنین فرموده ، بقیه علما هم همین نظر را قبول کرده اند. مرحوم حاج شیخ، مؤسس حوزه قم هم همین رسم نجفی ها را انجام می داد و آن را به قم آورد ولی رسم مردم همان۲۸صفر بود. ⬅️لذا ما قول ۲۸صفر را قبول می کنیم که از کتب تاریخی سند داریم و بزرگان قبول کردند و لذا به این بحث که منقول است به خاطر تولد یکی از پادشاهان که هفتم صفر بوده شهادت حضرت را در ۲۸ صفر برگزار می کردند، کاری نداریم چون ما خودمان سند تاریخی داریم. 🖋حجت الاسلام و المسلمین رستمی 🇮🇷 را به دوستانتان معرفی بفرمایید. https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d