📗 | ملاعبه زن و شوهر در روزه 🔰مسأله ۱۵۹۵ اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی و شوخی کند (۱) در صورتی که عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود (۲) اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر (۳) شوخی را ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است منی خارج شود و خودداری نکند تا خارج گردد روزه اش باطل❌ است (۴). این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) (گلپایگانی، صافی:) چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود، اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه اش باطل است. (فاضل:) و منی از او خارج شود در صورتی که عادت داشته که با این گونه کارها منی از او بیرون می آمده، روزه اش باطل است و اگر عادت نداشته که با این کارها از او منی خارج شود و اتّفاقاً خارج شده باز روزه اش باطل است مگر این که اطمینان داشته باشد که منی از او خارج نمی شود. (۲) (اراکی:) و اطمینان داشته باشد که منی از او خارج نمی شود.. (۳) (اراکی:) ولی اگر اطمینان به خارج نشدن منی نداشته باشد، یا.. (۴) (اراکی:) و بنا بر احتیاط واجب قضا و کفّاره دارد. (خوئی، سیستانی، تبریزی، زنجانی:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن (زنجانی: بیرون آوردن) منی مثلًا با زن خود بازی و شوخی کند، چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید روزه اش باطل است. (مکارم:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی مثلًا با همسر خود بازی و شوخی کند، در صورتی که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازی و شوخی منی از او خارج شود، روزه اش صحیح است. ولی اگر اتفاقاً منی بیرون آید، روزه اش اشکال دارد، مگر این که قبلًا مطمئن بوده که منی از او خارج نمی شود. ✳️ توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. 📖 🔖 پاسخ تفصیلی سایر مراجع را در ادامه کلیک کنید و بخوانید: http://yon.ir/C9Bsq 👇👇👇 🆔 @hadanair 🖥 http://hadana.ir