📗 | موسیقی 🔻پرسش 282 . درباره موسيقى و دليل حرمت آن توضيح دهيد؟ 🔹▫️پاسخ: ... تمامى فقيهان شيعى نيز بر حرمت موسيقى و غنا اتفاق نظر دارند.211 با بررسى كوتاه در قرآن و روايات و سخن روان شناسان، مى توان موارد ذيل را از فلسفه هاى حرمت موسيقى دانست: 1. انسان را به فساد و فحشا گرايش مى دهد.212 2. او را از ياد خدا غافل مى سازد.213 3. بر روان و اعصاب، تأثير سويى دارد.214 🍀در زمينه غنا و موسيقى توجه به چند نكته بايسته است: 1️⃣ يكم. هر نوع آواز و آهنگى، حرام شمرده نمى شود ؛ بلكه تنها آهنگ هاى مناسب با مجالس لهو و فساد، مشمول حرمت است و گوش دادن به آهنگ هايى كه از اين مشخصه عارى بوده و يا مشكوك به نظر مى رسد، اشكال ندارد. 2️⃣ دوم. طرب و لهو، دو واژه كليدى است كه در باب غنا و موسيقى به كار مى رود. «طرب» به حالت سبك وزنى و سبك عقلى گفته مى شود كه در اثر شنيدن آواز يا آهنگ، در روان و نفس آدمى پديد مى آيد و او را از حد اعتدال خارج مى كند. اين امر تنها به حالت شادى اختصاص نمى يابد ؛ بلكه ممكن است از آهنگ هاى غم و حزن آور نيز به دست آيد.215 🔴«لهو» سازگارى و هم نوايى آواز و آهنگ نواخته شده با 👈 مجالس فساد و خوش گذرانى است ؛ بدين معنا كه ممكن است نغمه اى طرب انگيز نباشد ؛ ولى از نغمه هايى باشد كه فقط در جلسات فاسقان و هواپرستان رايج باشد، به اين آهنگ لهوى مى گويند و اگر از هر دو مشخصه (طرب و لهو ) برخوردار باشد، به آن مطرب لهوى مى گويند. ✅ آيات عظام سيستانى، تبريزى، وحيد و مكارم، موسيقى لهوى را حرام مى دانند ؛ اگرچه طرب انگيز نباشد. تمامى مراجع تقليد، «لهوى بودن» را جزء و قيد موسيقى حرام مى دانند ؛ ولى در قيد «طرب انگيزى» اختلاف نظر دارند.216 3️⃣ سوم. آلات موسيقى دو قسم است: آلات مختص حرام؛ آلات مشترك. بيشتر مراجع تقليد217 استفاده از آلات مشترك را به طور مطلق حرام نكرده اند ؛ بلكه براساس كيفيت نواختن آن فتوا داده اند.1 ✅ آيه اللّه  بهجت و آيه اللّه  صافى، استفاده از هر نوع آلات موسيقى را حرام مى دانند. 📖 توصیه می کنیم پاسخ تفصیلی را در ادامه کلیک کنید و در سایت دینی هدانا بخوانید: http://yon.ir/ZKjlc 👇👇👇 🆔 @hadanair 🖥 http://hadana.ir