بسمالله الرحمن الرحیم
شایعه پراکنی و کیفر سنگین آن
مجازات مرجفون چیست؟
(از نظر قرآن، هتک حرمت جرم است و حد و تعزیر بر هتاک جاری میشود.)
حکم قتل آنان صادر خواهد شد، شایعاتی که به حوزه عمومی ارتباط برقرار میکند، در قالب اراجیف دستهبندی میشود که از نظر اسلام حتی حکم قتل نسبت به مرجفون صادر میشود.جرم اراجیف خبری و شایعات رسانهای
شایعات دارای انواع و اقسامی است که برخی از آنها جرم بوده و حتی تکرار آن با تحقق شرایط چون اجرای حدود، موجب اجرای حد قتل میشود.
بنابراین، یکی از سنگینترین جرائم رسانهای را باید اراجیف خبری دانست.
شایعه، خبری است که فاش شده است و صحت و نادرستی آن معلوم نیست. (لغتنامه، ج 9، ص 12435، «شایعه»)در آیه 60 سوره احزاب از سه گروه خبر میهد. گروه نخست منافقانی بودند که قصد براندازی نظام اسلامی را داشتند. اینان به قصد خرابکاری در جامعه و نظام اسلامی کارهایی را انجام میدادند. گروه دوم، اوباش بودند که با برخی از کارهای نابهنجار رفتاری و زشت خود به حوزه امنیت اخلاقی جامعه ضربه وارد میساختند. آنان تلاش داشتند تا با هوسرانی و تعرض به زنان، امنیت آنان را با خطر روبهرو سازند. گروه سوم نیز به اراجیفسازی و شایعهپراکنی در جامعه اشتغال داشتند.
البته به نظر میرسد که منافقان به هر سه شکل در جامعه عمل میکردند و در حقیقت آیه به اوصاف منافقان اشاره دارد نه اینکه گروههای اجتماعی در جامعه مدینه متشکل از این سه گروه ضداسلامی باشد. بنابراین، منافقان از هر وسیلهای برای نابودی نظام اسلامی استفاده میکردند.
خداوند این سه گروه به یک تفسیر یا منافقان را به یک تفسیر دیگر، در این آیه تهدید میکند که اگر اینها به اعمال زشت و ننگین خود ادامه دهند دستور حمله عمومی و یورش به آنها را صادر خواهیم کرد، تا با یک حرکت مردمی مؤمنان، همه را از مدینه ریشهکن سازیم و آنها نتوانند دیگر در این شهر بمانند و آنگاه در بیرون از مرزهای حکومت اسلامی زمینه قتل آنان فراهم شود؛ چرا که تا زمانی که در درون مرزهای حاکمیتی اسلام و نظام اسلامی قرار دارند، مصون از قتل هستند ولی سپس از طرد از جامعه و تبعید در صورت استمرار این روش، حکم قتل آنان صادر خواهد شد بگونهای که هر مسلمانی اگر این اراجیفسازان و اراجیفپخشکنها را بیابند باید آنان را بکشد.
در آیه آمده که هنگامی که از مدینه رانده شدند و از تحت حمایت حکومت اسلامی طرد گشتند، آنگاه هر کجا یافته شوند گرفته و به قتل خواهند رسید. ملعونین اینما ثقفوا اخذوا و قتلوا تقتیلا. واژه ثقفوا در آیه از ماده ثقف است و ثقافت به معنی دست یافتن بر چیزی با دقت و مهارت است. اگر در زبان عربی به علم و فرهنگ، ثقاف گفته میشود نیز به همین جهت است. برخی از کارکردها و آثار زیانبار شایعهسازی و شایعهپراکنی از دیدگاه قرآن عبارتند از:
1. ارتداد مردم: شایعه میتواند مردم سست ایمان را به ارتداد و کفر و شرک بکشاند. بنابراین، نباید نسبت به کارکردهای خطرناک و زیانبار شایعه بیتوجه بود (آلعمران، آیه 144)
2. آرامشزدایی از جامعه: اضطراب و سلب آرامش از پیامدهای شایعهپراکنی است (نساء آیه 83؛ احزاب، آیه 60)؛ 3. شکست: یکی از کارکردهای شایعه، تضعیف روحیه رزمندگان و شکست در جبهات جهاد است (آلعمران، آیه 144)؛ 4. هتک آبرو: شایعه فحشا و علاقه به پخش آن در میان مردم، گناهی بزرگ است؛ زیرا موجب هتک آبروی مومنان میشود. (نور، آیه 19)
از نظر قرآن، هتک حرمت جرم است و حد و تعزیر بر هتاک جاری میشود. از این رو خداوند در آیات 11 تا 19 سوره نور از هرگونه شایعهسازی و شایعهپراکنی نهی میکند و آن را عملی گناه و حرام برمیشمارد.
روزنامه کیهان