✍ دکتر جواد پورروستایی فکاهیِ بی‌طرفیِ هیأتِ اجراییِ فرضی! احراز پای‌بندی داوطلبان مجلس شورای اسلامی به قوانین کشور، مخصوصاً قانون اساسی یکی از شروط مهم برای صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است. در قانون اساسی مهم‌ترین وظایف نمایندگان مجلس به شرح زیر است: تصویب لوایح و طرحها، سؤال از رئیس جمهور و ورزا، رأی اعتماد به وزرا و استیضاح آنها، تحقیق و تفحص در امور کشور و اظهارنظر درباره مسائل کشور. حال اگر کسی سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را داشته باشد، ۱. و در ریز و درشت مسائل اجرایی شهرستان دخالت کند، ۲. و در عزل و نصب همه صاحب مناصبان دولتی شهرستان دخالت کند، ۳. و با قدرتی که دارد حتی مانع تصمیم‌گیری مستقل نهادهای انتخابیِ مردم شود، ۴. و مثلا همه برادران یا دامادها یا پدر و مادرش، بدون صلاحیت خاص در مناصب کلیدی و کلان کشور به پُست و منصبی رسیده باشند، ۵. و مثلا پسرش از چند جا حقوق بگیرد، ۶. و مثلا مدیر یک شرکت فولادی مستقیم به یکی از منتقدین آن نماینده فرضی زنگ بزند و او را تهدید و مجبور به سکوت کند، ۷. و مثلاً اطرافیان و فعالان ستاد او، تقریباً همگی پُست دولتی یا امتیاز کلان صنعتی و زمین منابع طبیعی گرفته باشند، در چنین فرضی،‌ مثلاً یک هیأت اجرایی بی‌طرف (تأکید می‌کنم هیأتِ اجراییِ بی‌طرف!)، چگونه می‌تواند وجود شرط «پای‌بندی و التزام به قانون اساسی» را در فرد احراز کند؟! آیا اقدامات این نماینده فرضی، به وضوح داد نمی‌زند که چنین فردی به قانون اساسی و اختیارات مصرح نمایندگی در قانون اساسی، قطعاً التزام عملی ندارد؟! این تشخیص، به سوادِ حقوقیِ بالا یا تحقیق و تفحص در مسائل خصوصی افراد نیاز ندارد؛ فقط به اندکی استقلال رأی نیاز دارد! لطفاً یک بار دیگر اخیتارات قانونی یک نماینده،و مثالِ فرضیِ فعالیتهای یک نفر با سابقه نمایندگی را مرور کنید؛ تصدیق می‌فرمایید در این فرض، (تأکید می‌کنم در این فرض و مثال)، تأیید التزام عملی فرد به قانون اساسی،‌ نشان می‌دهد بی‌طرفی هیأت اجرایی انتخابات،‌جز یک فکاهی و طنز تلخ بیشتر نیست! 🔺هادرون؛ بزرگترین کانال خبری استان یزد در ایتا http://eitaa.com/joinchat/79757312Cb9283fe96c @haderoon www.haderoon.ir