🔹کیف اردکانی این روزها خبرهای اردوهای آموزشی ، تفریحیِ بخشی از اردکانیها به مجلس نقل مجالس شده است و ناخودآگاه به یاد سریال کیف انگلیسی می افتم "کیف انگلیسی صرفا راوی حوادث تاریخ نیست و سعی در شکافتن پوسته‌هایی از عنصر سیاست نیز دارد. وضعیت قهرمان سریال، منصور ادیبان، یک موقعیت نمونه‌ای است از ورود به عرصه حکومت و سیاست که قوانین و قواعد بازی خاص خود را دارد و کسی که اهل تردید و تزلزل باشد جایی در این عرصه ندارد. کیف انگلیسی حکایتگر غارت اخلاق فردی و اخلاق سیاسی است و روایتگر آرمان‌هایی که صرفا پیش از دستیابی به قدرت سیاسی، مقدس هستند و به محض قرار گرفتن در پشت میز سیاست و وارد شدن به بازار داد و ستدهای سیاسی، رنگ می‌بازند و جز نام و شعاری از آنها باقی نمی‌ماند. سریال کیف انگلیسی به درستی وضعیت نیروهای شبه‌اپوزیسیونی را بازگو می‌کند که در جوامع سیاسی در حال توسعه، در پارلمان علیه دولت اقتدارگرا موضع می‌گیرند، اما همین پارلمان به تدریج خاستگاهی می‌شود برای اعمال سیاست‌های ارعاب و تهدید و تطمیع که از مجراهای مالی، حیثیتی و حتی عاطفی و جنسی ابراز می‌شود و در نهایت نیروهای شبه‌اپوزیسیون عملا تبدیل به کارگزاران تقویت سلطه همان حکومتی می‌شوند که روزگاری نان مبارزه علیه آن را می‌خوردند. در صحنه‌ای از قسمت ماقبل آخر سریال، این طنز تلخ به صورتی آشکار مطرح می‌شود: منصور ادیبان و خیل نمایندگان به سوی مجلس شورای ملی (مجلس پانزدهم) روان هستند، در حالی که در دست هر یک از آنها کیفی انگلیسی به نشانه مزدوری برای اجانب قرار دارد و همزمان سرود شورانگیز «ای ایران ای مرز پرگهر» مرحوم روح‌الله خالقی و مرحوم بنان نیز روی صحنه شنیده می‌شود. این استحاله منفی که آشکار کننده آن روی دیگر سکه سیاست و حکومت است و ابزاری بودن بسیاری از شعارها و موقعیت‌ها و شخصیت‌ها را می‌نمایاند، طبعا برای بینندگان سریال که دهه‌هاست در جامعه‌ای بسیار سیاسی زندگی کرده‌اند جذاب و مطبوع است و شاید در حکم آینه‌ای باشد که حقیقت، امیال و آرزوهای پنهان جامعه را بازتاب می‌دهد." یادمان باشد در آینده سریال کیف اردکانی از این اردوها برایمان نسازنند./اردکان امروز 🔺هادرون؛ رسانه مردم کوچه و بازار http://eitaa.com/joinchat/79757312Cb9283fe96c @haderoon www.haderoon.ir