🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عید فطر نماد وحدت است/ اعلام عید بر عهدهٔ امام جامعه است/ چرا روزه عید فطر حرام است؟🔸 هیچ فکر کرده‌اید چرا واژۀ «اداره» را برای بخش‌های حکومت بکار می‌برند؟ چون «گردش» است و گردش حول یک محور است. تمام چرخ‌ها در صنعت دایره هستند. چرا بیضی نسیتند؟ چون بیضی دو کانون دارد. آیا اداره یک مملکت از قانون صنعت و اجتماع می‌تواند جدا باشد؟ در مسئلۀ رویت هلال، اگر بر مبنای شهادتِ شهودِ فردیِ عمل کنیم و در نتیجه اختلاف نظر حاصل شود، بعضی باید روزه را واجب بدانند که خوردن آن کفاره آنچنانی دارد و بعضی باید روزه را حرام بدانند و در نماز عید شرکت کنند. آیا با اختلاف در مسئلۀ جشن عید، جشن ما و عزای دشمن خواهیم داشت یا عزای ما و جشن دشمن؟ عقل می‌گوید حرام و واجب قرار دادن روزه برای آن بوده که همه با هم روزه بگیرند و همه با هم افطار کنند. اگر روزۀ روز عید حرام نبود، بسیاری از مسلمین به‌عنوان بدرقۀ رمضان، روزه می‌گرفتند و وحدت حاصل نمی‌شد. پس حکیمی که فکر حفظ وحدت از راه حرام کردن روزه در بعد از ماه را کرده، آیا فکر حفظ وحدت در اعلام رؤیت و عدم رؤیت را هم کرده است؟ اگر نه، پس امام برای چیست؟ عید گرفتن یا آخر رمضان دانستن، مثل «ذکر رکوع» نیست که مؤمنین در انتخاب آن آزادند. بلکه از باب هماهنگی در «شروع و اتمام رکوع» است. اضافه شدن چند رکوع در نماز جماعت به خاطر اشتباه مأموم پذیرفته است؛ اما اضافه شدن رکوع در نماز فرادا پذیرفته نیست. حال که اسلامِ جهانی نیست که همۀ مسلمین جهان در یک روز عید بگیرند، لااقل در هر کشور به یک مرکز اکتفا شود و این زیبایی را بر زیبایی‌های دیگر بیافزاییم. @haerishirazi