#مشاوره_حفظ_قرآن
🔻
#حافظه_شنیداری
👂 شیوههای استفاده بهتر از حافظه شنیداری
✍1⃣ از آنجا که معمولا بلند خواندن و گوشدادن به مطالب به یادگیری میانجامد، بهتر است به جای بلندخوانی
#زمزمهخوانی تجربه و جایگزین شود تا با مصرف انرژی کمتر، اطلاعات بیشتر به دست آید.
#بلندخوانی، افزون بر مزاحمت، به صرف انرژی بسیار و خستگی زود هنگام میانجامد.
✍2⃣ مکان خلوت، دوری از سر و صداهای مزاحم و نور کافی و دوری از عوامل بازدارنده، بسیار مهم است.
✍3⃣ بهتر است برای استماع بهتر و جامعتر، الگوهای صوتی را از طریق هنذفری گوش بدهید؛ همچنین، قبل از خواب قسمتی را که فردا میخواهید حفظ کنید، از طریق هنذفری مکرر گوش بدهید تا خوابتان ببرد.
✍4⃣ چون اطلاعات به صورت فلهای (بستهبندی) وارد مغز میشود، برای آن که منظم (دستهبندیشده) جایابی و طبقهبندی شوند و یادگیری پایدارتر گردد، با آنچه شنیده یا خوانده میشود، به صورت پرسشی برخورد گردد.
✍5⃣ ضبط درس و استماع مجدد آن بسیار مفید است. بازگو کردن همه درس یا مطالب مهم آن به وسیله خود فرد، ضبط آن و سپس گوش سپردن به آن در فواصل زمانی مختلف،بسیار سودمند است.
✅ شیوه زمان شکن و کاربردی
⛔️ برای این افراد شیوهای بسیار قوی وجود دارد که از دیرباز در حوزههای علمیه رواج داشته است. این روش که امروزه اصطلاحا
#حریف_تمرینی یا
#مباحثه_نظری خوانده میشود،
#روش_بحث_و_تکرار است. در این باره، عبارت زیر نزد حوزویان شهرت دارد:
#الدرس_حَرف_و_التکرار_اَلْف;
💯ترجمه: درس سخنی است و تکرار هزار مرتبه آن را غنی میسازد.
💢
#نکته_مهم در این روش، استفاده از حریف یا
#مباحث_مناسب است. این فرد نباید، از نظر توان علمی، با شما فاصله بسیار داشته باشد و بهتر است هم سطح یا کمی بهتر شمرده شود; چون حریفان و هم بحثهای قوی و مستعد، افراد ناتوانتر را ابزار تکرار درس خویش میسازند. هم بحث بسیار ضعیف، انگیزهها را نابود میکند; گرچه افراد ناتوان باید برای رشد و ارتقای خویش هم بحث متوسط برگزینند....
😍 حافظان کانالی برای مشتاقان حفظ قرآن...
🆔
@hafezan