📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
💠منع ماعون!
وَ يَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ (٧)ماعون
❖مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی در کتاب ارزشمند "أربعینیات" مینویسد: 🔻
📝 نَهَى رَسُولُ اللهِ: «أَنْ يَمْنَعَ أَحَدٌ الْمَاعُونَ وَ قَالَ: مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ، مَنَعَهُ اللهُ خَيْرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ...» أمالی صدوق، ص429
یعنی در مناهی حضرت رسول اکرم (ص) هست که آن حضرت، نهی فرمود از اینکه کسی ماعون را منع کند و فرمود: هر کسی ماعون را از همسایه خود منع کند، خداوند نیز خیر خود را در روز قیامت از او منع و او را به خودش واگذار میکند؛ و هر کسی که او را به خودش واگذار کند، چه بد است حال او.
❖ــــــــــــــ❖
امّا ماعون چیست که منع آن از همسایه این خطرات را دارد؟
آن، عبارتست از چیزهایی که همسایهها از یکدیگر عاریه میگیرند؛ از تبر و تیشه و دیگ و دیگچه و کاسه و کوزه و چراغ و لوله و سنگ و چاقو و بیل و پارو و انبر و جارو و جوال و ریسمان و تخته و نردبان و چپق و قلیان و کتاب و قرآن و قلم و قلمدان و منقل و زغالدان و سفره و نمکدان و سماور و استکان و قوری و قندان و سینی و چایدان و آفتابه و لگن. خلاصه از سوزن بگیر تا بالا؛ هر چه که رسماً از همسایهها عاریه میگیرند و بلکه خمیرمایه و پنیرمایه که از یکدیگر قرض میکنند، آن هم داخل است؛ چون خمیر و آتش، مخصوصاً در روایت هست.
پس اگر تو را حاجتی به همسایه اتّفاق میافتاد، مثلاً کاسه یا کوزه به عاریت میخواستی و او نمیداد چگونه از او بدت میآمد و این کار را بر او بد میدانستی؛ اکنون که همسایه را احتیاج به تو افتاده، از تو فرشی یا ظرفی عاریه میخواهد اگر ندهی، از خودت هم بدت بیاید و این کار را بر خودت هم بد بدانی؛ پس بهانه نیاور و از اثرات شوم منع ماعون بترس.
حقّ همسایگی، شامل مسلمان و غیرمسلمان نیز هست؛ مثل حقّ اخوّت دینی نیست که اختصاص به برادران دینی داشته باشد؛ ولی به شرط اینکه او نیز در حفظ آن مسامحه نکرده و بعد از رفع حاجت، صحیح و سالم به صاحبش ردّ کند.
📚 اربعینیات؛ ص243
Eitaa.com/hefzequranchannel
📚📚
📚📚📚