﷽ 🎇 🍺 روزه (۸۷):
🍺 یکی از پاداشهای اُخروی روزه، نوشیدن از شراب مخصوصی است که از آن تعبیر به «رحیق مختوم» شده است.
در حدیثی آمده است: "كسى كه در روز گرم تابستان روزه بدارد خداوند او را از تشنگى قيامت با «رحيق مختوم» سيراب مىكند".
● امّا «رحیق» مختوم چیست؟
در سورۀ مطففین بعد از نعمت «تخت» و «نگاه» و «آرامش و نشاط» اشاره به نعمت ديگرى يعنى «شراب» بهشتيان كرده و مىافزايد: "به آنها (ابرار) از شراب زلال دست نخورده سربسته مىنوشانند". (يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ).
شراب طهورى كه مانند شراب آلوده و شيطانى دنيا معصيتزا و جنون آفرين نيست، بلكه هوش و عقل و نشاط و عشق و صفا مىآفريند.
● غالب مفسران «رحيق» را به معنى شراب خالص گرفتهاند، شرابى كه هيچگونه غش و ناخالصى و آلودگى در آن وجود ندارد، و تعبير به «مختوم» كه در فارسى امروز به جاى آن «دربسته» و «پلمپ» شده به كار مىرود، نيز تاكيدى بر خلوص و پاكى و دستنخوردگى آن است.
علاوه بر اين استفاده از چنين ظرفها نشانه احترام خاص به ميهمان مىباشد، ظرفى كه آن را بستهاند و مهر كردهاند و مهرش تنها به دست ميهمان شكسته مىشود.
سپس در آیۀ بعد مىفرمايد: "مهرى كه بر آن نهاده شده از مشك است، و در اين نعمتهاى بهشتى بايد راغبان بر يكديگر پيشى گيرند!". «خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُون».
نه همچون ظرفهاى دربسته دنيا كه مهر آن را با «گِل» مىنهند، و هنگامى كه انسان مىخواهد شيئى سربسته را با شكستن مُهرش باز كند، دستش آلوده مىشود، شراب طهور بهشتى چنين نيست، هنگامى كه دست بر مُهرش مىنهند، بوى عطر مشك در فضا پراكنده مىشود!
بعضى نيز گفتهاند كه منظور اين است كه در «ختام» يعنى پايان نوشيدن اين شراب طهور دهان بوى مشك مىدهد، بر خلاف شرابهاى آلوده دنيا كه بعد از نوشيدنش دهان تلخ و بد بو مىشود، ولى با توجه به تعبيرى كه در آيه قبل بود اين تفسير بعيد به نظر مىرسد.
🍺 (تفسير نمونه، ج26، ص 275).
.....................................
💥 《فَكُلِي وَ اشْرَبِي وَ قَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا》.
(از این غذای لذیذ) بخور؛ و (از آن آب گوارا) بنوش؛ و چشمت را (به این مولود جدید) روشن دار! و هرگاه کسی از انسانها را دیدی، (با اشاره) بگو: من برای خداوند رحمان روزهای نذر کردهام؛ بنابراین امروز با هیچ انسانی هیچ سخن نمیگویم! (و بدان که این نوزاد، خودش از تو دفاع خواهد کرد!)»
(مريم/۲۶)