♨️ شاهد بزرگترین سانسور رسانه‌ای دنیا در قبال راهپیمایی اربعین هستیم 🔻معصومه نصیری (قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران): 🔹حواسمان باشد، رسانه می‌تواند کاری کند شما یک اجتماع چند میلیونی را نبینید ولی یک رویداد بی‌ارزش را ببینید. 🔹 حسینی به عنوان بزرگترین اجتماع انسان ها هر سال با شکوه تر برگزار می شود اما گویا رسانه‌های مطرح دنیا که کوچکترین رخداد مناقشه آمیزی درباه اسلام و مسلمانان را از نظر دور نمیدارند، به راحتی چشم بر روی این حرکت عظیم می‌بندند و این یعنی بزرگترین سانسور رسانه ای دنیا. 🔹 پیاده‌روی‌اربعین از هر زاویه رسانه‌ای فارغ از بعد معنوی این رویداد، به موضوع نگاه شود این اتفاق دارای چندین ارزش خبری همزمان است و رسانه با رویکرد حرفه‌ای باید آن را بازتاب دهد اما اتفاقی که رخ داده، چیز دیگری است. 🔻شیوه‌ی مواجه رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب غرب در قبال پوشش خبری مراسم اربعین: 1️⃣ سانسور و بایکوت خبری است که در این روش حتی در حد اعلام یک خبر هم به این موضوع پرداخت نمی‌شود. ◽️در همین راستا روزنامه هافینگتون پست در مقاله ای نوشت بزرگترین حرکت زائرانه جهان در جریان است، اما شما هرگز چیزی از آن نشنیده اید یا ایندیپندنت می‌نویسد: چرا شما هیچگاه درباره این مراسم هیچ چیزی نشنیده‌اید؟ احتمالا به این قضیه مربوط است که رسانه ها وقتی با اسلام مواجه می شوند با تصویری منفی، سیاه و افراطی سر کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش! 2️⃣ پوشش شده یا هدفمند که بیشتر توسط رسانه‌های انگلیسی و عربی پیگیری می‌شود؛ در این رویکرد به جای پرداختن به اصل واقعه و پوشش خبری، رسانه ها سعی می کنند منویات گردانندگان خود را به جای خبر، به مخاطب القاء کنند. 3️⃣ الگوی بررسی تحلیلی این رویداد و همین طور پوشش مستقل آن هم وجود دارد که این دو، بُرد رسانه ای چندانی ندارند و در واقع رسانه های تاثیرگذار فاقد این دو رویکرد هستند. 🔹 مالکیت اکثر رسانه‌های مطرح دنیا به چند نفر محدود می‌شود که آنها هم دارای سبقه صهیونیستی هستند؛ این همان رسانه‌هایی هستند که تعدادی اندک را مظهر شیعه و مسلمان معرفی می‌کنند اما راهپیمایی میلیونی را به راحتی بایکوت خبری میکنند. 🔹 رویداد میلیونی پیاده‌روی اربعین به طور مطلق توسط بسیاری از رسانه‌های دنیا سانسور می‌شود. سانسور مطلق یعنی خط بطلان بر تمام ادعاهای شفافیت، ➖➖➖➖➖➖➖ ✍️ بایدها و نبایدهای انعکاس خبری حماسه بزرگ اربعین 🔻میلاد امینی موحد: 🏴آمادگاه اربعین حسینی دریایی از محتواست که بایستی در چینش و طبقه بندی آنها برای جامعه مخاطب نهایت دقت را بکار بریم. 🔻محتواهایی که نباید از اربعین منتشر کنیم: 🔹در تولید محتوای رسانه‌ای فارغ از هر فرمی که اتخاذ میکنید توجه به این نکته که «اربعین صرفا میعادگاه شیعیان جهان نیست» بایستی دقت کرد. 🔹انعکاس اربعین نباید محدود به جریانی عاطفی و احساسی شود بلکه باید اربعین را «اسم رمز تجمع یاوران منجی جهان» در دنیا قلمداد کرد. 🔹میزبانی از زائران اربعین صرفا وظیفه مردم یک کشور نیست 🔹در پردازش محتوا، صنف زده نشویم 🔹حساسیت را روی «جبهه مقاومت» ارتقاء دهیم هماورد اربعین فرصت پرداختن به حزب بازی و اختلافات قومی و سیاسی نیست. مهمتر از هرچیزی تقویت جبهه مقاومت و توجه به نعمت وحدت کشورهای اسلامی است. 🔹در مواجهه با بحرانهای احتمالی زیرک باشیم ارسال تصاویر و گزارشهای نامناسب از اتفاقات عادی که امثال آن در برنامه‌های اینچنینی با وسعت بیشتری اتفاق می‌افتد می تواند آب را به آسیاب دشمن بریزد. 🔹از سه ضلعی «فرم، محتوا، مخاطب» غافل نشوید 🔹در ضریب دادن به اتفاقات دقت کنیم در بازنشر محتوای اربعینی توجه داشته باشیم که بایستی صرفا به اتفاقات مثبت ضریب داد و از ترویج چالشهایی مثل«شوخی های نابجا، عدم رعایت نظم و صفهای طولانی، بی توجهی به قانون و غیره پرهیز کرد. hawzahnews.com/news/867051 🚨 و راه‌کارهای مقابله با آن از منظر قرآن چیست؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35070