پشتیبانی های فرهنگی از اقتصاد "مرد عنکبوتی را بچّه‌ی ما میشناسد، بتمن را بچّه‌ی ما میشناسد. ده بیست فیلم درست کرده‌اند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که میبیند همان عروسکی که در فیلم داشت کار میکرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش میگوید این را برای من بخرید." این جملات بخشی از کلام حضرت آقا در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال۱۳۹۲ بود. فرهنگ در سه محور اصلی اقتصاد، یعنی تولید، توزیع و مصرف؛ تأثیر بسازی دارد. بطور مثال رسانه ها که ابزار اصلی فرهنگ سازی در عصر حاضر می باشند، الگوی مصرفی خاصی را به مخاطب تلقین می کنند، که چه میزان و با چه ترکیبی و چگونه باید از نعمت های اطراف بهره مند شد. از طرف دیگر با شیوه های ماهرانه برخی کلا ها و برند ها را در ذائقه مخاطب زیبا جلوه می دهد. امروزه نیز با گسترش فرزند سالاری در خانواده ها، شرکت های تولیدی، با حَک کردن تصاویر شخصیت های کارتُنی بر روی محصولات خود، میزان فروش آن ها را بالا می برند. هم اکنون بخاطر تعطیلات عید نوروز که انیمیشن های سینمایی مانند هر سال از شبکه نهال در حال پخش است، شاهدیم که بیش از نصف این برنامه ها تولیدات غیر ایرانی است. چیزی که فرهنگ و بتبع آن اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. سوال اینجاست که چرا با وجود توانمندی هایی که جوانان این سرزمین در ساخت فیلم های کودکانه مثل؛ فیل شاه، شاهزاده روم، فهرست مقدس و منطقه پرواز ممنوع، از خود نشان داده اند، مورد حمایت قرار نمی گیرند تا در کنار اشتغال زایی، پشتوانه فرهنگی اقتصاد کشور نیز باشد؟!! 📝حجت الاسلام امین محمدلو