فدك زمينِ آباد و حاصل‎خيزي در نزديكي خيبر بود و از مدينه حدود 140 كيلومتر فاصله داشت و اكنون اين سرزمين در عربستان به نام «حائط و حويط» معروف است . پیامبر یک روز بعد از فتح خیبر به امر خدا مامور شدند که برای فتح فدک فقط خود و امیرالمومنین اقدام کنند و هیچیک از مسلمانان در این جنگ شرکت نکنند و بر طبق آية ششم سوره حشر به این مالکیت اموال «فئ» اطلاع میشود. که مالکیتش با پیامبر است.بنابراین فدك جزء اموال پيامبر صلي الله عليه وآله به حساب آمد. (( و ما أفاء اللّه علي رسوله منهم فما اوجفتم عليه من خيل و لا ركاب و لكن اللّه يسلط رسله علي من يشاء و اللّه علي كل شئ قدير* ما افاء اللّه علي رسوله من اهل القري فلله و للرسول...، آنچه را خدا به رسولش از آنها (يهود) بازگرداند چيزي است كه شما براي به‎دست آوردن آن (زحمتي نكشيديد) نه اسبي تاختيد و نه شتري ولي خداوند رسولان خود را بر هركس بخواهد مسلط مي‎سازد و خداوند بر هرچيز قادر است. آنچه را خداوند از اهل اين آبادي‎ها به رسولش باز گرداند از آن خدا و رسول و... است(حشر/6-7). ✅بعدها پیامبر طبق آیه اسراء ( و ات ذالقربی حقه /سوره اسراء آیه ۲۶) فدک را به عنوان ارثیه مادرش حضرت خدیجه به حضرت فاطمه داد . و فدک حدود ۴ سال قبل از رحلت پیامبر به حضرت فاطمه تعلق گرفت و ایشان درآند فدک را به فقرا تقسیم میکردند. تا اين‎كه بعد از رحلت پيامبر صلي الله عليه وآله و پس از ماجراي سقيفه به فاصله چند روز (برخي گفته‎اند بعد از ده روز از وفات پيامبر صلي الله عليه وآله) فرمان مصادره فدك صادر شد و به دستور هيئت حاكمه، وكلاء و كارگزاران فاطمه عليها السلام  را از فدك بيرون كردند و افراد ديگري به جايشان منصوب شدند. و هرچه كه فاطمه عليها السلام اعتراض و شكايت كرد ترتيب اثر داده نشد. چرا؟؟ چون فدک پشتوانه اقتصادی خلافت بود ایشان با غصب فدک به دنبال غصب خلافت بودند. ابوبکر بعد از روشنگری های حضرت زهرا به روایت جعلی تمسک کرد که پیامبران ارث نمیگذارند که حضرت زهرا در خطبه فدکیه به زیبایی از طریق ایات قرآن به او جواب میدهند .        🚨بخشی از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها در باب اعطای ارث به ایشان:  ((شما اکنون گمان می‌برید که براى ما ارثى نیست، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید، و براى اهل یقین چه حکمى بالاتر از حکم خداوند است، آیا نمی دانید؟ در حالى که براى شما همانند آفتاب درخشان روشن است، که من دختر او هستم. اى مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرند، اى پسر ابی قحافه، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببرى و از ارث پدرم محروم باشم. امر تازه و زشتى آوردى، آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده و پشت سر می اندازید، آیا قرآن نمی‌گوید «سلیمان از داود ارث برد»، و در مورد خبر زکریا آنگاه که گفت: «پروردگار مرا فرزندى عنایت فرما تا از من و خاندان یعقوب ارث برد»، و فرمود: «و خویشاوندان رحمى به یکدیگر سزاوارتر از دیگرانند»، و فرموده: «خداى تعالى به شما درباره فرزندان سفارش مى‌‏کند که بهره پسر دو برابر دختر است»، و مى‌‏فرماید: «هنگامى که مرگ یکى از شما فرارسد بر شما نوشته شده که براى پدران و مادران و نزدیکان وصیت کنید، و این حکم حقّى است براى پرهیزگاران». و شما گمان مى‌‏برید که مرا بهره‌‏اى نبوده و سهمى از ارث پدرم ندارم، آیا خداوند آیه‌‏اى به شما نازل کرده که پدرم را از آن خارج ساخته؟ یا می‌گوئید: اهل دو دین از یکدیگر ارث نمی‌برند؟ آیا من و پدرم را از اهل یک دین نمی‌دانید؟ و یا شما به عام و خاص قرآن از پدر و پسرعمویم آگاهترید؟)))خطبه فدکیه ➖➖➖➖ ✅استادمصباح یزدی درباب فدک فرمودند: ((🔸فدک بعداقتصادی خلافت است 🔸وخلافت ؛بعد سیاسی فدک 🔸واین دو؛فدک وخلافت؛قوی ترین پشتوانه های امامت واستمراربخش نبوت است. آنان(غاصبان فدک ) به خوبی می دانستندکه بدون غصب این دوتوامان؛نمیتوان امام برحق را خانه نشین وحکومتی ظالمانه رابرپاساخت. 🔸هرگزفدک به عنوان یک تکه ملک مطرح نبود.فدک،نشان ولایت بود.فدک سمبل امامت بودوامامت،حجت، فدک اتمام حجتی شدبرای تمام مسلمانان)) ✅اعطای فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها از باب ارث بوده است . و دلیل تلاش حضرت زهرا سلام الله علیها برای احقاق آن به دلیل جنبه مالی مسئله حکومت و ولایت امیر المومنین علی علیه السلام بوده است و سلام الله علیها در کمال شجاعت راه ولایت است . 📝محمدلو