🌹 و آن در کلام استاد : «باسمه تعالي» انديشه پيروزي نهايي نيروي حق و صلح و عدالت بر نيروي باطل و ستيز و ظلم، گسترش جهاني ايمان اسلامي، استقرار كامل و همه جانبه ارزشهاي انساني، تشكيل مدينه فاضله و جامعه ايدهآل، و بالاخره اجراي اين ايده عمومي و انساني به وسيله شخصيتي مقدس و عاليقدر كه در روايات متواتر اسلامي از او به « » تعبير شده است، انديشه اي است كه كم و بيش همه فرق و مذاهب اسلامي- با تفاوتها و اختلاف هايي- بدان مؤمن و معتقدند؛ 🚨زيرا اين انديشه به حسب اصل و ريشه، قرآني است؛ اين قرآن مجيد است كه با قاطعيت تمام، پيروزي نهايي ايمان اسلامی(۱) غلبه قطعی صالحان ومتقیان(۲) کوتاه شدن دست ستمكاران و جباران براي هميشه(۳) و آينده درخشان و سعادتمندانه بشريت (۴)را نويد داده است. 👈اين انديشه بيش از هر چيز مشتمل بر عنصر خوشبيني نسبت به جريان كلي نظام طبيعت و سير تكاملي تاريخ و اطمينان به آينده و طرد عنصر بدبيني نسبت به پايان كار بشر است كه طبق بسياري از نظريه ها و فرضيه ها فوق العاده تاريك و ابتر است. ✅انتظار فرج اميد و آرزوي تحقق اين نويد كلي جهاني انساني، در زبان روايات اسلامي «انتظار فرج» خوانده شده و عبادت، بلكه افضل عبادات شمرده شده است. 👈اصل «انتظار فرج» از يك اصل كلي اسلامي و قرآني ديگر استنتاج ميشود و آن اصل «حرمت يأس از رَوح اللَّه» است. مردم مؤمن به عنايات الهي، هرگز و در هيچ شرايطي اميد خويش را از دست نميدهند و تسليم يأس و نااميدي و بيهوده گرايي نميگردند. چيزي كه هست اين «انتظار فرج» و اين «عدم يأس از روح اللَّه» در مورد يك عنايت عمومي و بشري است نه شخصي يا گروهي، و بعلاوه توأم است با نويدهاي خاص و مشخص كه به آن قطعيت داده است. ✅دو گونه انتظار انتظار فرج و آرزو و اميد و دل بستن به آينده دو گونه است: انتظاري كه سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، نيروآفرين و تحركبخش است، به گونهاي است كه ميتواند نوعي عبادت و حق پرستي شمرده شود؛ و انتظاري كه گناه است، ويرانگر است، اسارت بخش است، فلج كننده است و نوعي «اباحيگري» بايد محسوب گردد. 👈اين دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظيم مهدي موعود است؛ و اين دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بينش درباره تحولات و انقلابات تاريخي ناشي ميشود. از اين رو لازم است اندكي درباره دگرگونيها و تحولات تاريخي به بررسي بپردازيم.... 🔺پی نوشت: (۱) هُوَ الَّذي ارْسَلَ رَسولَهُ بِالْهُدي وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدّين كُلِّهِ و لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكونَ (توبه/ ۳۳ وصف/ ۹). (۲) وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ(سوره انبیاء آیه ۱۰۵) (۳) وَ نُريدُ انْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفوا فِي الْارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ ائِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ. وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْارْضِ وَ نُرِي فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنودَهُما مِنْهُمْ ما كانوا يَحْذَرونَ (قصص/ ۵و۶). (۴) قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(اعراف آیه ۱۲۸) 📚برای خواندن ادامه مطلب و آگاهی بیشتر درباره انواع انتظار به کتاب "قیام وانقلاب مهدی"استاد مطهری مراجعه کنید. @hagigatevasel