اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت حکمتها ومعارف اسلامی و عمل به آن روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم نگاهی به آثار و نتایج ارزنده حلم وبردباری در اندیشه اسلامی ـ عزت‌مندی و حفظ آبرو‌: بردباری، مایه «عزت‌مندی‌، حفظ آبرو و شرف و شخصیت» آدمی است؛ درحالى‌که خشم آمیخته به جهل، سبب آبروریزى و ذلت است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید : «ما أعَزَّ اللَّهُ بِجَهْلٍ قَطُّ وَلا أذَلَّ بِحِلْمٍ قَطُّ؛ خداوند هیچ‌کس را به دلیل جهلش عزیز نمى‏کند؛ همان‌گونه‌که هیچ‌کس را برای بردباری‌اش ذلیل نخواهد کرد حلم برترین وسیله برای رسیدن به یک هدف مقدس «حِلْم‏»، به معناى بردبارى در راه رسیدن به یک هدف مقدس است‌ و در اصل به معناى «خویشتن‏دارى به هنگام هیجان غضب» است. علمای لغت و اخلاق، براى «حلم» دو معنا ذکر کرده‏اند: کنترل نفس خویش از هیجان قوه غضب . تأمل و تثبّت در امور؛ یعنی به‌کارگیری عقلانیت و رعایت اعتدال در کارها و دوری از افراط و تفریط برترین نتيجه بردباری درمقابل نادان نخستين نتيجه اى كه شخص بردبار از بردبارى خود مى برد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد» أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ، أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِل افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند بسيارى از افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند، ازاين رو هنگامى كه در برابر دانشمند وارسته اى قرار گيرند براى اظهار خودنمايى ممكن است انواع اهانت ها را روا دارند. شخص عالم و دانشمند و انسان متقی ، حلیم و بردبار حال اگر شخص عالم و دانشمند و انسان با ايمان و متقى بخواهد در برابر آنها عكس العمل نشان دهد، مقام خود را پايين آورده است; اما اگر حلم و بردبارى در برابر اين افراد نادان و بى ادب به خرج دهد و عكس العملى از خود ظاهر نكند، مردم به مظلوم بودن او اعتراف مى كنند و به حكم غريزه حمايت از مظلوم كه در بسيارى از انسان ها نهفته است به حمايت از او بر مى خيزند و جاهل جسور و بى ادب را بر سر جايش مى نشانند. اين نخستين نتيجه اى است كه افراد حليم از حلمشان مى برند و در واقع دفاع از خود را بر عهده ديگران مى نهند جلوگیرى ازتشدید عداوت ودشمنی وجسارت .حلم علاوه بر این، آثار فراوان دیگرى نیز دارد و آن این که به انسان آرامش مى بخشد و وى را از آلوده شدن به گناه به هنگام ستیزه جویى حفظ مى کند و از تشدید عداوت دشمن که به جسارت و بى ادبى پرداخته جلوگیرى مى نماید. نهج‌البلاغه، حکمت_206 التماس دعا دارم کانال استاد رضوی همدانی https://eitaa.com/haj_razavi