از ۲۱ سال قبل از این و در جوار حرم حضرت رضا علیهالسلام، یقین برایم حاصل شد که این نوشیدنیهای دارای برند آمریکایی، حتی اگر کاملا هم ساخت داخل باشند، مصرفشان حداقل کاری که میتواند بکند این است که گرایش به کالای آمریکایی و اسرائیلی را قبح زدایی میکند. لذا همان موقع عهد کردم و تا به امروز استفاده نکردم. تلاش هم کردم برای آگاه کردن مردم و مسئولان.
اما بیشتر تمسخر کردند تا همراهی.
امروز اما اسناد فراوانی منتشر شده در این زمینهها. در دنیا جنبشهای فراوانی برای مقابله با شرکتهای اسرائیلی یا کمک کننده به اسرائیل شکل گرفته و در جهان اسلام نیز امروز تعجب می کنند که در ایران، تا این حد از این نوشیدنی ها استفاده میشود.
ما هم علی رغم واضح شدن واردات مواد اولیه تولید این نوشیدنی ها از شرکت اصلی، حاضر نیستیم، کوچکترین تلاشی کنیم برای مقابله. حتی برای تغییر برند یا برای داخلی سازی تولید توام با تغییر عنوان تجاری و ...
بهانه ها هم جالب است:
- چه کنیم مردم دوست دارند.
- عده ای از کار بی کار میشوند.
- زورمان نمی رسد چون وابسته به فلان نهاد است
و ...
در حالی که با تغییر عنوان تجاری توام با آگاه سازی و کار تبلیغاتی صحیح میتوان اشتغالزایی هم کرد.
اینها خود نشان میدهد که چقدر برای انقلاب اقتصادی آماده نیستیم!
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi