۱۰ نکته مختصر در باب
#بازاریابی_شبکهای
دکتر حمیدرضا مقصودی
ادامه...
کما اینکه کافی است یک اپلیکیشن، یک خودرو بی ام دبلیو را به عنوان جایزۀ نصب فرار دهد تا میلیونها نفر را به نصب آن برنامه ترغیب کند. افرادی با شانس صفر که خود نیز معتفدند برنده نمیشوند اما اگر برنده شوند چه میشود! با این تفاوت که افراد انتهای شبکه در بازاریابی شبکهای هرگز شانس پیروزی ندارند. چرا که بر اساس اصل لانه کبوتری، بر روی هرکدام از تخمهای طلا در این شبکهها، از ابتدا یک نفر نشسته است. تنها میمانند افراد میانی شبکهها، که کارگرانی طمعکار بیش نیستند. یعنی افرادی که با ورود در هر کاری میتوانستند به این سطح متوسط از دارایی برسند بی آنکه انبوهی از مردم را فریفتۀ هیج کنند.
⏪۷- این تلقی که با این بازاریابی میتوانیم اجناس باکیفیت را با قیمت پایینتر به خانواده و اطرافیانمان برسانیم نیز از دیگر اغواگریهای این سازوکار بازاریابی است. چرا که اولا علیرغم سروصداهای متعدد هیج دلیل فنی و اقتصادی بر ارزانتر بودن و باکیفیتتر بودن کالاهایی که توسط تولیدکنندگان انبوه تولید میشوند وجود ندارد و تولیدکنندگان خرد و محلی فراوانی هستند که کالاها را هم ارزانتر و هم باکیفیتتر و بدون هزینههای اضافی اعم از حمل و نقل و تبلیغات و واسطهگری در اختیار مشتری قرار میدهند. ثانیا این بازاریابی چون بر سوء استفاده از اعتماد خانوادگی و محلی بنا شده است مصرف افراد را بیشتر از حالت عادی میکند و آنها را بر آن میدارد که برای رونق کسب و کار دوست و هم محلی و برادر و خواهر خود که مشغول بازاریابی است خرید بیشتری انجام دهند و نتیجتا پول بیشتری را حوالۀ مرکز کنند. لذا هزینۀ بیشتری را بر خانوارها اعمال میکند.
⏪۸ این بازاریابی نهایتا زمینه را برای فروش کالاهای سوپربنگاههای بینالمللی فراهم میکند. چرا که با بیشتر شدن مصرف کنندگان و عبور آنان از یک تعداد مشخص، تولیدکنندگان ایرانی، هرچه هم که بزرگ باشند، قدرت تأمین کالا را نخواهند داشت و ناچار توسط حلقۀ اصلی بازاریابی حذف میشوند. کما اینکه پیش از این به دلیل وجود این تولیدکنندگان، بنگاههای خرد و محلی و خانوادگی حذف شده بودند. و این نشان میدهد که این بازاریابی نه یک کسب و کار استارتاپی ساده که یک نظام توزیع عظیم در جهت ایجاد سرمایهداری توزیعی بینالمللی است.
⏪۹- نتیجۀ این بازاریابیها، چیزی چز افزایش شکاف طبقاتی و از بینبردن قدرت خرید در طبقات پایین اجتماع و حذف نظامات تولید خرد و خانگی و محلی نیست. اتفاقی که بازاریابی شبکه ای آن را جهت تکمیل دهکده جهانی اقتصاد با محوریت شرکتهای بزرگ چندملیتی ایجاد کرده و به محرومیت و استثمار و کارگری میلیونها نفر خواهد انجامید.
⏪۱۰- اما اینکه آیا این هدف محقق میشود یا خیر به میزان اقبال ملتها به این نظام توزیع باز میگردد.
⏪توصیه نهایی: خود و خانواده و ملت خود را دچار یک فقر درازمدت نکنید. فقری که در ابتدا نمیتوانید آن را به وضوح ببینید. کما اینکه یک معتاد نمیتواند عاقبت خود را به این راحتی ببیند و باور کند.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi