⬅️همایش تعاون و مردمی سازی اقتصاد - دانشگاه قم 16 بهمن 1400 🌿دکتر مقصودی: 🔹️نسبت مردم با مواهب عمومی چیست؟در متون دینی هم بخش هایی در این باره آمده است؛ 🔹️در ابتدای انقلاب هم با دانشی که داشتند بخش تعاونی را راه اندازی کردند. اما رفته رفته مشاهده شد که هم از حیث نهادی وزارت تعاون ادغام شد و هم ساختار تعاونی واقعی کم رنگ شدند و اگر وجود دارند ذیل نظام سرمایه داری تعریف شدند و در نهایتا آنچه مورد نظر قانون گذار بود محقق نشد.از نظر اساتید در این باره استفاده می‌کنیم. 🌿استاد یوسفی: 🔹️در باب اهمیت تعاونی ها رهبر معظم انقلاب فرمودند: تعاونی‌ها بن بست شکن اقتصاد کشور هستند. 🔹️وقتی ولی امر مسلمین اینقدر اهمیت می‌دهند پس این امر مهم دینی ماست؛ نظریه ی مردم سالاری دینی، که بنیادی ترین نظریه جمهوری اسلامی ایران است، در بحث اقتصاد چگونه باید اجرایی شود؟ نظریه ی مردم سالاری دینی در اقتصاد را میتوان با تعاونی حاصل نمود به تعبیر دیگر مردم سالاری اقتصاد دینی با ایجاد تعاونی های واقعی قابل تحقق است. 🔹️اسلام بخش خصوصی متداول را جایز نمی شمارد - آیت الله جوادی آملی می‌فرماید: بخش خصوصی بین الغی است. 🔹️باید ثروت‌های موجود مانند خون در رگ های جامعه جاری شود که این با اقتصاد خصوصی و دولتی نمیشود؛ 🔹️یک فقر جدی در بحث تعاونی در دولت ها وجود دارد، وزارت و بخش اندیشه ورز تعاون ما نظریه‌ی روشن مبتنی بر اسلام که کمک کند به تعاون وجود ندارد. 🔹️ریشه کن کردن فقر در اسلام به قدری اهمیت دارد که قاطع می توان گفت که در هیچ دین و مکتبی اینقدر اهمیت داده نشده است. 🔹️امکان ندارد فقر ریشه کن شود مگر با توزیع ثروت و درآمد و با توزیع درآمد به تنهایی فقر ریشه کن نخواهد شد. 🔹️توزیع ثروت در جامعه بدون تعاونی ممکن نیست و توزیع درآمد در مراحلی تنها می تواند تسکین فقر باشد 🔹️موضوع بعدی کراهت اجاره نفس و اجیر شدن است که حتی در بخشی به حرمت می رسد. در نظریه اقتصاد کوثری در مقابل تکاثری توسط آیت الله جوادی آملی مطرح می‌شود که اگر کراهتی نهادینه شود به حرام منتهی می شود . 🔹️طبق روایت هر کسی نفس خود را اجاره دهد خود را از رزق ممنوع کرده است، در کدام یک از این ساختارهای موجود می‌توان از این کراهت یا حرمت رهایی پیدا کرد؟ 🔹️در ساختار های تعاونی‌ها مردم حداقل سه نوع بهره برداری خواهند کرد(دستمزد، سود سرمایه - مازاد برگشتی) 🔹️بحث آزادی اقتصادی در دنیا مطرح است، اساسا در این ساختار لیبرال آزادی ممکن نیست و فقط برای 2 یا 3 درصد سرمایه دار ممکن است، تنها در تعاونی‌ها ممکن است آزادی اقتصادی واقعی بوجود بیاید. البته آزادی اقتصادی مسئولانه 🔹️گاهی گفته می شود ما مثلا 100 هزار نوع تعاونی در کشور داریم / آیا مطلوب است یا خیر؟ رهبری می فرمایند تعاونی‌ها را تبدیل به یک شبکه ملی کنید. لذا تعاونی‌های فراگیر ملی مطرح میشود. پس تعدد مطلوب نیست بلکه شبکه شدن آن مطلوب است. 🌿دکتر زریباف: 🔹️در ادامه بحثی که استاد یوسفی فرمودند به این سوال می رسیم که : چرا تعاون در کشور اجراونمیشود؟چرا برخی نهادهای حاکمیتی آن را برنمی‌تابند و دور می زنند؟ چرا اراده ی سیاسی بر آن تعلق نمی گیرد؟راهکار چیست؟ 🔹️یک فرهنگی بر جریانهای اندیشه ای دانشگاه و بعضا حوزویان مسلط بوده است و آن اینکه تا می‌گفتیم اقتصاد مردمی، سریعا می گفتند نه! خب پس اقتصاد خصوصی و دولتی میشود؟! از اقتصاد مردمی چه میفهیم؟ آیا همان واگذاری به بخش خصوصی است! 🔹️ما به بحث اندیشه‌ای نیاز داریم و اینکه رهبری می فرمایند اقتصاد مقاومتی با رویکرد مردم بنیادی، در واقع در حال گفتمان سازی این مهم هستند 🔹️بنظر میاید برای گسترش تعاونی‌ها باید روی اقتصاد مردمی کار کرد، وقتی ما قدرت تصمیم گیری را از مردم می‌گیریم در واقع مردم ذبح می شوند . 🔹️چرا تا وقتی بحث مشارکت مردم مطرح می شود سریعا می گویند خصوصی سازی - که آن‌هم رئیس اش بعد از اتفاقاتی به زندان افتاد! 🔹️ابتدا باید زیرساخت نظریه مردمی سازی مطرح شود و سپس برویم سراغ تعاونی‌ها 🔹️فضایی ایجاد شود یا نهادی ایجاد شود و فعلا همین قوانین موجود احیا شود، متاسفانه در این ساختار موجود آنقدر ضربه زدند که در نهایت می گویند تعاونی‌ها فایده ای ندارد! 🌿استاد قنبریان: 🔹️تعاون یک نظام داخلی دارد و یک نظام خارجی 🔹️نظام داخلی در واقع تجزیه و ترکیب آن است، قوانینی در کشور موجود است که همچنان متروک واقع شده است، مثلا 25 درصد از اقتصاد کل کشور باید به بخش تعاونی ها اختصاث یابد و که منجر به توزیع ثروت شود 🔹️عدم شکل گرفتن تعاونی در نظام خارجی است، در واقع ما بهترین قانون را هم بنویسیم درست نمی شود 🔹️یکی فاعلیت کار است و یکی غایت فرهنگ، سیاست و اقتصاد که باید بطور متوازن مردمی باشد همانگونه که در قانون اساسی مطرح شده است. @eghtesad_mardomi @emh_ismc_ir