⁉️ جدال احسن در پی اقتصاد اسلامی
❇️ بعد از مناظره دکتر
#غنی_نژاد و
#درخشان فضای نقد و نظر گسترده ای بین موافقان و مخالفان آن شکل گرفته است. این تحلیل ها گاهی به
#جدال غیراحسن بدل شده است.
❎ برخی مخالفان اقتصاد اسلامی، آن را سوسیالیستی یا مارکسیستی قلمداد کرده و ادعاهای دکتر غنی نژاد مبنی بر سوسیالیستی بودن قانون اساسی را تکرار میکنند،برخی همچون آقای علوی بروجردی هم به شکلی متناقض اقتصاد اسلامی را رد می کنند ولی در نهایت تجویزهای اقتصاد سرمایه داری را مورد تأیید عقلا و اسلام میدانند.
✅ برخی موافقان هم این دو استاد را متهم به نفهمیدن اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرالی میکنند. در مقابل برداشت خودشان را به عنوان اقتصاد اسلامی ارائه میکنند، از طرفداران پول طلا گرفته، تا طرفداران اقتصاد مردمی و حذف خلق پول و مانند آن.
✳️ این فضای گفتمانی خوب است، اگر به حاشیه نرود و ما را دچار مطلق گرایی نکند، در فضای اقتصاد اسلامی نیز باید تکثر اندیشهها و نظریهها را پذیرفت، همانطور که نظریه مشارکت در سود و زیان دکتر میرآخور بخشی از اقتصاد اسلامی است، نظریه بانکداری تجاری مرحوم موسویان، الگوی تفکیک دکتر صمصامی و دیدگاه ضد خلق پول دکتر بخشی و مکتب اصفهان بخشی از ادبیات اقتصاد اسلامی است.
❇️ در فضای تاریخ اندیشه اقتصادی ، غربی ها متفکران شان را تمجید می کنند نه تحقیر, نویسندگان سعی میکنند یک واو در کلمات آدام اسمیت پیدا کنند و نظریه خودشان را موافق ایشان جلوه دهند، ولی ما خودزنی میکنیم و دستاوردهای بزرگانی همچون شهید صدر، شهید بهشتی و دکتر درخشان را زیر سوال می بریم.
✍️ توکلی
https://eitaa.com/eqmoq2