«این منم طاووس علیین شده» 📝 سید آرش وکیلیان اخیرا یک ویدئوی تبلیغاتی از لیونل مسی ساخته شده که وزارت گردشگری کشور سعودی آن را تولید کرده و در اندک زمانی بازدید فراوانی هم داشته است. خلاصه برخی عزیزان هموطن ما هم با حسرت به آن می نگرند. من پرسش هایی از این عزیزان دارم: ۱- اگر وقتی از شما میپرسند کجایی هستید ، در جواب مجبور باشید بگویید «سلجوقی» هستم، چه حسی پیدا میکنید؟ این دقیقا وضع مردمی است که هویت ملی شان با «سعودی» تعریف میشود. ۲- اگر برای رانندگی زنان تازه اجازه صادر شده باشد، چه حسی پیدا میکنید؟ چرا باید مردمی که دست کم از ۱۳۱۹ گواهینامه رانندگی زنان داشته اند باید حسرت آنها را که بتازگی چنین حقی به دست آورده اند، بخورند؟ ۳- اگر به شما بگویند که چرا اموال خاندان حاکم را اختلاس کرده اید، چه حسی پیدا میکنید؟ در سعودی مشکل این نیست که مسئولان حکومت اموال عمومی را اختلاس کنند چون که اصل درآمدهای ملی مال خاندان سعود است و بقیه مواجب بگیر آنها هستند. ۴- اگر برای تامین امنیت ملی خود مجبور باشید مثل گاو شیرده هر سال هزینه گزافی صرف خرید تسلیحات آمریکایی بکنید که آخرش هم نتوانید با آنها یک کشور فقیر مثل یمن را شکست دهید، چه حالی پیدا می کنید ؟ ۵- اگر مخالف سیاسی حکومت را به بهانه صدور اجازه ازدواج به سفارت بکشند و او را آنجا بدون تشکیل دادرسی اره کنند، شما چه حالی پیدا میکنید ؟ همه اینها به معنای این نیست که وضع ایران خیلی خوب است، اما قبل از حسرت خوردن کمی بیاندیشیم. در باب اثر صنعت تبلیغات در تولید حس پیشرفت هم این شعر جناب مولوی بسنده است: آن شغالی رفت اندر خم رنگ اندر آن خم کرد یک ساعت درنگ پس بر آمد پوستش رنگین شده که منم طاووس علیین شده پشم رنگین رونق خوش یافته آفتاب آن رنگها بر تافته دید خود را سبز و سرخ و فور و زرد خویشتن را بر شغالان عرضه کرد جمله گفتند ای شغالک حال چیست که ترا در سر نشاطی ملتویست از نشاط از ما کرانه کرده‌ای این تکبر از کجا آورده‌ای در پایان اگر قصد دارید حسرت مردمان دیگر کشورها بخورید، بگردید یک کشوری را پیدا کنید که بدون تصنع ارزش حسرت خوردن داشته باشد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi