*📌در نشست تخصصی بررسی مسئله
#سقط_جنین در ایران مطرح شد*
🔰 مرگومیر ناشی از سقط جنین در کشور پنج برابر کروناست
🔵 کرونا سالی ۷۰هزار مرگومیر به دنبال داشته و کل کشور درگیر این بحران شده است، این درحالی است که سقطجنین حداقل ۵برابر آمار کرونا مرگومیر دارد، آنهم در شرایطی که در تهدید جمعیتی هستیم، ولی هنوز حساسیت واقعی در کشورمان نسبت به این موضوع مهم به وجود نیامده است.
🔵 نشست تخصصی بررسی مسئله سقط جنین در ایران با حضور «دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی قم» و «حجتالاسلام سیدمحسن مرتضوی، نویسنده هفتجلد کتاب مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی» در خبرگزاری حوزه برگزار شد.
🔵 دکتر رضایی آدریانی در این نشست با بیان اینکه سقطجنین یکی از موضوعات پُرچالش در رشته اخلاق پزشکی است و درباره آن بحث بسیاری صورت گرفته است، گفت:
🔵 این قیاس منطقی وجود دارد که کشتن یک انسان بیگناه نادرست است و همه مکاتب، این مسئله را قبول دارند. بعد از آن یک دلیل میآورند که جنین، یک انسان بیگناه است.
🔵 البته درباره بیگناه بودنش کسی حرف ندارد ولی راجع به انسان بودنش سؤال این است که جنین از چه موقعی انسان میشود؟ از این بحثها نتیجهگیری میشود که سقطجنین نادرست است
🔵 و اگر هر زمانی که جنین را انسان تلقی کنیم و دارای شأن اخلاقی و جایگاه انسانی ببینیم و یک تکه گوشت حساب نکنیم، از آن زمان به بعد دیگر کسی حق کشتنش را ندارد.
🔵 وی بیان کرد: آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که در دنیا حدود ۷۵میلیون سقطجنین عمدی در سال اتفاق میافتد و یکسوم بارداریهای دنیا منجر به سقط میشود؛ پس موضوع بسیار گسترده و پرچالشی است و موافق و مخالف بسیاری هم دارد.
🔵 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: اصل بر این است که آیا جنین را انسان بدانیم یا خیر. هر مکتبی متناسب با بنیانهای فکری خود از یک زمانی به بعد اجازه سقطجنین نمیدهد. ما باید بدانیم که جنین از چه زمانی دارای شأن اخلاقی و انسانی است و البته قبل از آن هم دارای شأن هست.
🔵 وی با بیان اینکه در اخلاق پزشکی سه دیدگاه عمده در مکاتب غربی داریم، تصریح کرد: یک دیدگاه نتیجهگرایی است و مبنایش این است که عمل مهم نیست و نتیجه مهم است.
🔵 در مورد سقطجنین هم این موضوع را مطرح میکند که اگر سقطجنین باعث رفاه بیشتر شود و درد و رنج را کم میکند، کار خوبی است. دیدگاه دوم بحث وظیفهگرایی است و میگوید شما باید وظیفه اخلاقیات را انجام دهی.
🔵 فضیلتگرایی هم همینطور است که آدم فضیلتمند دست به چنین کار قبیحی نمیزند. موافقان سقطجنین میگویند که این موضوع مربوط به مادر است و به کسی ارتباطی ندارد و تا زمانی که جنین به دنیا نیامده است یک تکه گوشت است و جایگاه انسانی ندارد.
🔵 رضایی ادامه داد: سه دیدگاه در دنیا وجود دارد. دیدگاه اول میگوید جنین تا زمانی که به دنیا نیامده است جایگاه انسانی ندارد. همانطور که مادر درباره ناخنش تصمیم میگیرد، اختیار جنین را نیز دارد.
🔵 دیدگاه دوم میگوید که جنین از همان ابتدا یک انسان است و کسی حق تعدی به آن را ندارد و دیدگاه سوم میگوید جنین یک انسان بالقوه است که در مراحل جنینی از یک مرحله به بعد به انسان تبدیل میشود.
🔵 در مجموع موافقان میگویند جنین در بدن مادر است و مادر میتواند تصمیم بگیرد که آن را میخواهد یا خیر.
🔵 وی گفت: یک عدهای از موافقان دیگر میگویند بچههایی که سالم به دنیا میآیند، این همه محدودیت دارند و اگر همین بچه معلول هم باشد، محدودیتها و مشکلات بیشتری خواهد داشت و چه نیازی است که این همه هزینه معلولان کنیم.
🔵 اما مخالفان اعتقاد دارند جنین حق حیات دارد و چرا باید اجازه داشته باشیم جان یک نفر دیگر را بگیریم و جالب است که از هفته ششم جنین واکنش دارد.
🔵 جامعه وظیفه دارد به همه افراد جامعه خدمت کند و در این میان بعضیها خدمت بیشتری نیاز دارند. ما که سالم هستیم روزی پیر میشویم و هزینه زیادی خواهیم داشت و نمیشود گفت افراد مسن را از بین ببرید، چون فقط مصرفکننده هستند.
🔵 عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: اگر جنین معلول باشد شاخصهایی در بدنش تغییر میکند که وارد خون مادر میشود. با آزمایشهایی که از خون مادر گرفته میشود در گام اول پی به احتمال معلولیت جنین میبرند.
🔵 دو ماه بعد از اینکه لقاح صورت گرفت اندامهایش شکل میگیرد. یک جنین ۸هفتهای همه ارگانها مانند چشم و گوش را دارد و از این به بعد فقط اندامها شروع به رشد میکنند.
🔵 در این مرحله سونوگرافی انجام میشود و حتی از طول استخوان ران جنین سن آن تشخیص داده میشود.
در سونوگرافی مشخص میشود که جنین اندامهایش به درستی تشکیل شده است یا خیر.
🔵 در سونوگرافی ضخامت پشت گردن جنین اندازهگیری میشود و این ضخامت و چند شاخص دیگر را به نرما