« باسمه تعالی »
«راه حل نوزده گانه،معضلات ومشکلات،تربیت دینی نوجوانان و جوانان درحکمرانی اسلامی »قسمت دوم
نویسنده: دکتر محمد بنائیان سفید کارشناس ارشد تعلیم وتربیت کشور.
در بحث گذشته ۲۱مورد از معضلات تربیت دینی واجتماعی را بیان کردیم از آنجایی که شاکلهدینی،فکری،عاطفی،ایمانی،علمی ،اخلاقی وروحی فرزندان در محیط خانواده ومدرسه شکل می گیرد.وبرای ترسیم آینده هویت،استقلال،پیشرفت،وزیرساختها،منابع انسانی ورسیدن به تحقق تمدن نوین اسلامی کشور باید با درنظر گرفتن عوامل سهیم وموثر در نظام تعلیم وتربیت کشور اعم از خانواده،حاکمیت،مدرسه و نهادهای مردمی اهتمام مجدانه وتلاش مجاهدانه در ایجاد بسترمناسب وزیر ساخت ها واستلزامات عملیاتی واجرایی شش ساحت،نظام تعلیم وتربیت،شش زیرنظام و۵محورتعقل .تفکر،ایمان،علم،عمل واخلاق وچهار محور ارتباطی خود،خالق،خلق وخلقت (محیط زیست و طبیعت)و۵مولفه برنامهریزی درسی شامل،ساختار،اهداف،محتوا،روشهاوارزشیابی را توأمان در تحقق تحول بنیادین آموزش وپرورش اقدام نماید،که اگر این مولفهها در اندیشه وانگیزه فرزندان جامعه درحکمرانی اسلامی شکل بگیرد،زمینه ساز مدیران متدین،متعهد،پاک دست،متخصص،مهارت محور،با فضیلت های اخلاقی واخلاق حرفهای،مسئولیت پذیر وپاسخگو،خلاق ونوآورخواهد بود.راه حل معظلات تربیت دینی با استفاده از برهان خلف معضلات ۲۱گانه مطروحه در قسمت اول خواهد بود.
۱_ جامع نگری در تربیت اسلامی.۲_رایزنی ها ومشورت ها۳_تقویت اعتقاد به استمرار و تداوم تربیت اسلامی.۴_تربیت معلمان و مربیان متدین ۵_تاکید بر ممارست عمل ۶_اهتمام به مشارکت خانوادهها ۷_تقویت انگیزه دین خواهی دانش آموزان.۸_استفاده از موقعیت ها و رخدادها برای تبیین جایگاه دین.(جهاد تبیین)۹_ترغیب دانش آموزان به مطالعهی کتاب های مفید ۱۰.تسلط کامل معلم به متن دروس(آشکار حقو پنهان).۱۱_ساده سازی وتبیین ارتباط درسی با یکدیگر (عمودی و افقی)۱۲_پیوند دادن دین و زندگی (آیین وروش زندگی)،۱۳_ همگامی باطبیعت ومحیط زیست ۱۴_اختصاص تدابیر ویژه در پاسخگویی به ابهامات و سوالات به صورت اقناعی ۱۵_تشویق به خواندن قرآن،احادیث واطلاع ازتاریخ ۱۶_توجه ونگرش اسلام نسبت به انسان در مقایسه با سایر مکاتب،۱۷_ایجاد اعتماد بین دانش آموز با معلم.۱۸_استفاده از روش های نوین تدریس ومشارکت وتعامل با دانش آموزان،۱۹_معرفی شخصیتها ی علمی،اخلاقی،ودینی جامعه به عنوان الگو.وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین.