ادامه تفسیر آیه ۲۶/نور استاد قرائتی👌 اين آيه يك اصل كلّى را مطرح مى كند كه در انتخاب همسر بايد دقّت كرد و اصل را بر ايمان و پاكدامنى گذاشت، نه زيبايى و ثروت. بنابراين معناى آيه اين نيست كه اگر مردى يا زنى خوب بود حتماً همسرش نيز خوب بوده و مشمول مغفرت و رزق كريم شود، زيرا قرآن، ملاك ورود در بهشت را ايمان و تقوا و عمل صالح مى داند و لذا با اينكه حضرت نوح و لوط، طيّب بودند، امّا همسرانشان از خبيثات و دوزخى اند. كلمه ى «طيّب» به معناى دلپسند و مطلوب است و در قرآن در توصيف مال، ذرّيه، فرزند، كلام، شهر، همسر، غذا و رزق، مسكن، درخت و تحيّت آمده است و در مقابل آن كلمه ى «خَبيث» است كه آن هم براى مال، انسان، همسر، سخن، عمل و شجره به عنوان وصف مطرح شده است. اين آيه را چند نوع مى توان معنا كرد: الف: با توجّه به آيات قبل كه درباره ى تهمت به زنان پاكدامن و ماجراى افك بود و با توجّه به جمله ى: «مبرّئون ممّا يقولون»، معناى آيه اين باشد كه كلمات خبيث، مثل تهمت و افترا، شايسته افراد خبيث و سخنان پاك، شايسته ى افراد پاك است و مردم پليد، سخن زشت مى گويند و مردم پاك، سخنان پاك مى گويند. ب: ممكن است مراد آيه بيان يك حكم شرعى باشد كه ازدواج پاكان با ناپاكان ممنوع است. نظير آيه اوّل همين سوره كه فرمود: «الزّانى لايَنكح الاّ زانية» مرد زناكار جز زن زناكار را به همسرى نگيرد، همان گونه كه روايتى از امام باقرعليه السلام اين معنا را تأييد مى كند.(39) ج: ممكن است مراد آيه همسويى فكرى، عقيدتى، اخلاقى وبه اصطلاح هم شأن و هم كفو بودن همسر باشد. يعنى هر كس بطور طبيعى به سراغ همفكر خود مى رود. ناريان مر ناريان را جاذبند نوريان مر نوريان را طالبند در قرآن، براى رزق اوصافى ذكر شده است از جمله: «رزقاً حسنا»(40)، روزيى نيكو و پاكيزه. «رزقٌ كريم»(41)، روزيى بزرگوارانه و ارجمند. «و كلوا ممّا رَزَقكم اللّه حلالاً طيّبا»(42)، از آنچه خدا روزيتان كرده، از حلال و پاكيزه اش بخوريد. «يَرزُقه من حيث لايَحتسب»(43)، او را از راهى كه گمان نمى برد، روزى مى دهد. «يُرزَقون فيها بغير حساب»(44) در بهشت، بى حساب روزى داده شوند. ----- 39) تفسير مجمع البيان. 40) نحل، 67. 41) انفال، 4. 42) مائده، 88. 43) طلاق، 3.