نکته های آیه ۶/احزاب از استاد قرآئتی👌👌👌👌👌👌 در تفسير مجمع البيان مى خوانيم: پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله ميان مسلمانان (انصار و مهاجرين) عقد اخوّت برقرار كرده بود، به گونه اى كه مثل برادر حقيقى از يكديگر ارث مى بردند، زيرا مهاجران در آغاز، از وطن و اموال و بستگان خود دور شده بودند و عقد اخوّت، اين موارد را جبران مى كرد تا آنكه آيه نازل شد و چنين ارثى را لغو كرد و فرمود: ملاك ارث بردن، خويشاوندى است.
هنگامى كه فرمان پيامبرصلى الله عليه وآله در مورد حركت براى جنگ تبوك صادر شد، بعضى گفتند: ما بايد از والدين خود اجازه بگيريم. اين جمله نازل شد كه «النّبى اولى بالمؤمنين».(367)
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در روز غديرخم كه به فرمان خداوند، حضرت على عليه السلام را به جانشينى خود منصوب فرمود، قبل از معّرفى و نصب آن حضرت، جمله ى «ألستُ اولى بكم من انفسكم» را بيان فرمودند و از آنان اقرار گرفتند كه آيا طبق آيه قرآن، من از شما حتّى نسبت به خودتان اولويّت ندارم؟! همه گفتند: بله.
آنگاه پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: «مَن كنتُ مولاه فهذا علىّ مولاه»(368)
اولويّت پيامبر بر مؤمنان، در مسايل حكومتى و فردى و تمام امور است. «النّبى اولى» چنانكه در آيه ى 36 همين سوره مى خوانيم: براى هيچ زن و مرد با ايمانى در برابر قضاوت پيامبر حقّ انتخاب و اختيارى نيست. «ما كان لمؤمن ولا مؤمنة اذا قضى اللّه و رسوله امرا ان يكون لهم الخيرة» در روايات بسيارى آمده است: پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، اين اولويّت را براى امامان معصوم عليهم السلام نيز قائل بودند.(369)
در حديث مى خوانيم: رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «والذّى نفسى بيده لا يؤمن احدكم حتّى اكون اَحَبَّ اليه من نفسه و ماله و ولده والناس اجمعين» سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، ايمان هيچ يك از شما كامل نيست، مگر اين كه مرا از جان و مال و فرزند و از همه ى مردم بيشتر دوست داشته باشد.(370)
-----
367) تفسير مجمع البيان.
368) بحار، ج 21، ص 387.
369) تفسير نورالثقلين.
370) تفسير نمونه به نقل از فى ظلال.