سلام وقت بخیر.
چه سوال خوبی ✅️
اکثر دانش آموزان این دو نشانه را به جهت هم شکل بودند اشتباه می گیرند و در خواندن متن ممکنه دچار بی دقتی شوند و به اشتباه تلفظ می کنند .
🔸️ راهکار و راه حل :
۰۱ در آموزش این دو نشانه توقف بیشتری داشته باشیم تا مطلب عمیق و دقیق در ذهن دانش آموزان ثبت بشه.
۲. علاوه بر آموزشِ در کلاس، یک فایلِ صوتی جهت آگاهیِ والدین هم در گروهِ شاد ارسال کنید و توضیح مختصری در مورد تلفظ دقیق و تفاوت نشانه ها بگید ( تا مطلب برای والدین هم روشن شود و از دوگانگی و آموزش اشتباه در خانه پیشگیری کنید)
۳. با استفاده از فلش کارتها/ بصورت مداوم کلی خوانی کنید کلمات را و سپس روی صدای آخرِ کلمه ها تاکید کنید و با صدای واضح و رسا اخر کلمات را تلفظ کنید.
۴. از تمرینِ تکمیلی : دسته بندی کلمات / استفاده کنید و بصورت بازی کارت کلمات هر دو کلمه را قاطی کنید و از دانش اموزان بخواهید طبقِ صدای آخر کلمات را جا سازی کنند.
۰۵ از جدول تشخیصی استفاده کنید و از دانش آموران بخواهید هر کلمه را در جای مناسب خودش قرار بده.
۶. مدام تاکید کنید که صدای (ه ) بعد از مصوت های ( ا - و - ی ) میاد / رمز گذاری کنید ( با نگاهِ عمیق و دقیق ) با شناسایی حروف و اجزای کلمه ،، متوجه میشوند که چنانچه آخر کلمه ای این مصوت ها باشد پس صدای آخر (ه) تلفظ میشود.
۷. حافظه شنیداری ( تمیز شنیداری ) دانش آموزان را تقویت کنید و در حد مناسب و عالی بالا ببرید ( تا خوب و مناسب تلفظ صحیح کلمات را متوجه شوند.)
۰۸ از فعالیت های عملی استفاده کنید : جعبه کلمات درست کنید و کارت کلمات در اختیار دانش آموزان قرار بدید/ ۱.جعبه کلمات (اِ) : و کلید واژه بزارید مانند (مدرسه ) * ۲. جعبه کلمات (ه) و کلید واژه (کوه) بزارید * سپس از دانش آموزان بخواهید کلمات را بخوانند و در جعبه مناسب قرار دهند.
۰۹ از جمله سازی شفاهی / مداوم استفاده کنید : ابتدا گروه کلماتِ (اِ) _ سپس گروه کلمات (ه) را در جمله سازی بکار ببرید.