ابرازهای ترویج این جریان در ایران چیست؟
در فعالیتهای تبشیری گذشته ابزارهای تبشیری مسیحیان یا در تألیف کتاب و اعزام کشیش به ایران در فعالیتهای تبشیری آموزشی و درمانی خلاصه میشد. اما تنوع ابزارهای تبشیری یکی از مشخصههای تبلیغ مسیحیت در دوران معاصر است.
تبلیغات تصویری: با گسترش شبکههای ماهوارهای و رایج شدن شبکههای تلوزیونی اینترنتی، تبلیغات تصویری به صورت یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغی در اختیار تبلیغات مسیحیت تبشیری قرار گرفته است. از جمله رسانههای تبشیر مسیحیت به زبان فارسی میتوان به شبکههای «محبت تی وی»، «نجات»، «ست سون» و «شبکه هفت» اشاره کرد که به صورت ۲۴ ساعته به تبلیغ مسیحیت به زبان فارسی میپردازند. همچنین شبکههای اجتماعی نقش گستردهای در انتشار فیلمها، کلیپها و پوسترهای تبشیر مسیحیت ایفا میکنند.
رادیو: رادیو یکی از قدیمیترین ابزارهایی است که مسیحیان برای تبشیر از آن بهره میبرند. چندین رادیو برنامه پخش میکنند. از جمله رادیو ندای محبت، رادیو صدای انجیل، رادیو فبا، رادیو صدای نبوت، رادیو واتیکان، رادیو صدای امید، رادیو مژده، رادیو TWR، رادیو آموزشی دوتا دات کام.
کتاب: توزیع کتاب یکی از ابزارهای قدیمی تبلیغ مسیحیت به شمار میرود. اگر چه کتابهای تبلیغی مسیحیت به زبان فارسی تا قبل از دوران معاصر از تعدادی انگشت شمار فراتر نمیرفت. اما در دوران معاصر صدها عنوان کتاب تبشیری فارسی منتشر شده است. کتابهایی از قبیل «کتاب مقدس»، «بهای محبت»، «حیات در مسیح»، «تشبه به مسیح»، «دروس مقدماتی»، «زندگی تازه»، «کتاب الف»، «عیسی کیست؟»، «کلیسا»، «خدمت تعلیم»، «مسیحی در جامعه» از این دست اقدامات هستند.
مجله: مبشران مسیحی همچنین دهها عنوان مجله فارسی در راستای تبلیغ مسیحیت منتشر میکنند؛ از جمله مجله برج دیدهبانی، مجله خبر خوش، مجله بهار ایران، نشریه ندای محبت، مجله ناقوس، مجله شبان، مجله پیام نیکو، مجله جوانان با مسیح از مجلات تبلیغی مسیحیت به زبان فارسی است.
کلیساهای خانگی: کلیساهای خانگی، منازلی هستند که کشیشان و یا ایمانداران مسیحی، مالکیت و یا اجاره آنها را در اختیار دارند و با برگزاری جلسات کلیسایی در این منازل به صورت مخفی به تبلیغ مسیحیت و جذب نومسیحیان میپردازند. امروزه در شهرهای متعددی این کلیساها فعال هستند و مخاطبانی را به خود جذب کردند. نومسیحیان پس از جذب و طی مراحل مقدماتی به عضویت یک کلیسای خانگی در میآیند. این افراد در گروههای محفلی ساماندهی میشوند و به صورت منسجم و تحت نظارت سازمانی در راستای اهداف مسیحیت تبشیری به کارگیری میشوند. کلیسای خانگی معمولاً با تعدادی بین ۱۵ تا ۵۰ نفر تشکیل میشود. رهبران این کلیساها از کمکهای گسترده مؤسسات تبشیری بینالمللی سود میبرند.
اینترنت: برخی ویژگیهای منحصر به فرد اینترنت، زمینهای را فراهم آورده است تا بسیاری از گروهها و جریانهای تبشیری از آن به عنوان وسیلهای امن، برای تبلیغ و جذب بهرهبرداری کند. مبلغین مسیحی در اینترنت با تأسیس سایت، وبلاگ، خبرگزاری، کانال تلوزیونی، مجله اینترنتی، رادیو اینترنتی، سایتهای بانک اطلاعاتی، کتابخانه مجازی و شبکههای اجتماعی، مسنجرها و... به تبلیغ مسیحیت میپردازند. هزاران سایت و وبلاگ و شبکههای مسیحی به زبان فارسی نتیجه اقدامات گسترده مسیحیان برای تبشیر مسیحیت در میان فارسیزبانان است.
تبلیغات چهره به چهره: یکی از مؤثرترین ابزار تبشیر مسیحیت تبلیغ چهره به چهره است. در این سبک از تبلیغ مبشران مسیحی با برقراری ارتباط چهره به چهره با افراد هدف سعی در جذب و کنترل ذهنی مخاطبان میکنند. افراد هدف میتوانند به صورت اتفاقی در یک پارک، اتوبوس ، آرایشگاه ، تاکسی و... مورد شناسایی و تبلیغ قرار بگیرند.
آموزش: مبشرین مسیحی برای تربیت شبانان و کشیشان از میان نومسیحیان اقدام به برگزاری دورههای آموزشی متنوعی به زبان فارسی کردند؛ از جمله با تحصیل در دانشگاه ایلام در انگلستان یا شرکت در دورههای آموزشی ۱۰ روزه تا سه ماهه در کشورهای مجاور یا آموزش از طریق رادیو و شبکههای ماهوارهای، شرکت در دورههای اینترنتی و مکاتبهای سعی در آموزش مسیحیت در میان فارسیزبان دارند.
کلیساهای فارسی زبان خارج از کشور: مسیحیت تبشیری، فعالیتهای گستردهای برای جذب ایرانیان خارج از کشور دارد. هم اکنون صدها کلیسای ایرانی فارسیزبان، برای جذب ایرانیان ساکن خارج از کشور و توریستهای ایرانی، در خارج از کشور فعال است. بیشتر کلیساهای فارسیزبان در کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، هلند و ترکیه فعال هستند. علاوه اینکه همایشها و میتینگهای متعددی در فواصل مختلف برای ساماندهی فعالیتها برگزار میشود.