💢 بدننمایی، زمینهسازِ تبدیل شدن زن به «کالا»
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۲)
🔹زن، پیش از هرچیز، یک «انسان» است و مثل دیگر انسان ها برخوردار از حُرمت و کرامت. مراعات این شأن انسانی هم بیش از همه بر عهده خود اوست. یکی از مهم ترین آفت های نمایش افراطی و اغراق آمیز اندام زنانه در فضای مجازی، منحصر ساختن همه شخصیت زن در وجه مادی او (یعنی بدن) است.
🔹 زمانی که بدن نمایی در خدمت کسب شهرت و درآمد قرار گیرد، زن را به «شیء» یا ابزاری تبدیل می کند که برای دیده شدن باید هر روز وجه «تنانگی» خود را با آرایش و غلظت بیشتری نشان دهد؛ به خصوص که تعداد رقبا هر روز در حال افزایش است و حفظ فالوورها و لایک و کامنت ها (و البته کسب درآمد از تبلیغات) دشوارتر.
📌کالا شدن اندام زنانه، همچنین به مرور زن را به یک «اُبژه جنسی» تبدیل می کند که وظیفه اش سیراب کردن چشمان حریص کاربران است، نه یک «انسان» که دارای استعدادها، توانمندی ها، عواطف و احساسات، و حق و حقوق فراوان است. و از آن جا که این نگاه جنسی در فضای مجازی محدود نمی ماند و به فضای فیزیکی هم منتقل می شود، حضور زنان در اجتماع را با مشکلات و مخاطرات فراوان مواجه می کند.
حسینعلی رحمتی
۲۶ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد