🌎🌎🌎 💠 بصیرت عاشورائی 👌بین ۱۲ نگاه به عاشورا ، نگاه امام خامنه ای به واقعه عاشورا شاهکارِ جهاد تبیین است..!! ✍به نظر می رسد کمابیش دوازده نگاه را می توان در باره عاشورای حسینی اکتشاف کرد : ۱) نگاه تراژیک و سوگواره ای ۲) نگاه تاریخی _ توریستی ۳) نگاه قهرمان _ اسطوره ای ۴) نگاه شفاعت طلبانه_ تطهیری ۵) نگاه شهادت طلبانه_ انقلابی ۶) نگاه مناسکی _ آیینی ۷) نگاه عاشقانه_ سکولاری ۸) نگاه علمیِ فقهی _ کلامی ۹) نگاه فلسفه_تاریخی ۱۰) نگاه ملّیتی_ هویتی ۱۱) نگاه الهیاتی_ امامتی ۱۲ )نگاه احیاگری _ تعلیمی در نگاه اول ، تاریخ و رنج همراه هم هستند و مگر رنجبارتر از عاشورا چیزی در جهان می توان یافت؟ اما عاشورا فراتر از تراژدی و تطهیر تاریخ با فلسفه رنج است نگاه دوم می گوید هرچند فاجعه بار اما حادثه ای بود که در دهم محرم سال ۶۱ هجری پدید آمد و تمام شد نگاه سوم بر آن است که عاشورا بستری برای به وجود آوردن قهرمان _ اسطوره بود ؛ عرصه ای برای نشان دادن رستم و سهرابی دیگر. نگاه چهارم یعنی نگاه شفاعتی _ تطهیری رویکردی مسیحی به گناه انسان است ؛ مسیح به صلیب کشیده شد تاگناهان انسان شسته شود؛ حسین (ع) و عاشورا وسیله ای برای بخشیده شدن از گناهان پی در پی گناهکاران اند در نگاه پنجم ، عاشورا اساساً رویکردی انقلابی بوده و امام برای شهادت درکربلا ساکن شده است ؛ این رویکرد شهادت را هدف امام در عاشورا اعلام می کند در نگاه ششم که آیینی_ مناسکی است عاشورا تحت الشعاع مناسک و عَلَم و کُتل و طبل و سنج و طبخ های نذری قرارگرفته است ؛ نگاه هفتم که عاشقی_سکولاری است مخصوص روشنفکرانی است که صحنه هایی دلربایانه ای از کربلا را توصیف می کنند کربلا در اینجا فقط واجد عشق و محبت های فردی است ، مالامال از بهجت اما دستان تطاول یزیدیان پنهان می شود این قبیله از بازسازی تاریخ پرهیز داده و میگوید حال ما با حسین را خراب نکنید! در نگاه هشتم اما غلبه با مباحث علمی _فقهی _ کلامی است ؛ آیا امام با علم به شهادت و اسارت در کربلا سُکنی گزیده است ؟ دراین صورت عِلم امام با وجود آیه تهلکه در قرآن چگونه توجیه می شود ؟ در رویکرد نهم اما تاریخ ، سنّت و فلسفه دارد و فلسفه _ تاریخی است ، خط حسین علیه السلام و یزید هیچگاه به هم نمی رسند و تغییر ماهیت نمی دهند و این قانون فلسفه و تاریخ است ؛ انسان باید یا حسینی باشد یا یزیدی و راه سومی وجود ندارد راه سومش هم فقط زینبی است نگاه دهم و ملّیّتی_ هویتی اما نگاهی است که حاج قاسم سلیمانی آن را به ارمغان آورد و تکامل یافته ملّیّتِ دینی ایران است ؛ ملیت در ایران ضمن اینکه با سکولاریسم ( دولت_ ملت های وستفالیایی اروپایی ) ربطی تاریخی ندارد بلکه همین ملیت دینی ، با امام حسین پیشرفته تر هم شد و به ملت امام حسین (ع) ارتقاء یافته است نگاه یازدهم و الهیاتی_امامتی به عاشورا نگاهی متعالی و پیشرفته است که امام حسین و عاشورا را نه حرکتی کور و یا حادثه ای دور افتاده در تاریخ بلکه ستاره ای درخشان درمنظومه و فلسفه ارسال رُسُل و انزال کتب می شناسد؛ حرکتی فرایندی که درچارچوب نظام رسالت_ امامت _ اُمت معنا می یابد اما موثرترین و کارآمدترین نگاه به عاشورا ، دوازدهمین نگاه است و آن نگاه احیاء گرانه _ تعلیمی به آن است ؛ بنیانگذاران این نگاه ؛ امام خمینی (ره )استاد شهید مطهری و امام خامنه ای حکیم اندکه به سه گانه ی علت های شکل گیری عاشورا ، درس های عاشورا و بخصوص عبرت های آن توجه می دهند ؛ امام خمینی برآن است که تمامی حرکات امام حسین سیاسی بود و اساساً امام حسبن می خواست حکومت را بدست بگیرد و به دست گرفتن حکومت از سوی او یک فخر به حساب می آمد برای اینکه حکومت باید در دست مثل سیدالشهدایی باشد و استاد شهید معتقد بود عاشورای امام حسین تجدید حیات و اساساً آموختن مبانی اسلام از نو است ، گو اینکه می گفت عاشورای امروز فلسطین است و شمرِ ۱۴۰۰ سال پیش مُرد ؛ شمرِ امروز موشه دایان است! امام خامنه ای حکیم اما از حیث فلسفه ی سیاست صاحب نظریه ای بدیع در ساحت عاشوراست ؛ این نگاه نوعی احیاء گریِ تعلیمی است ؛ نگاهی که با اکتشاف عبرت های عاشورا و تبیین نقش عوام و خواص در شکل گیری این مصیبت عظیم تاریخ بر نقش تعلیمی _احیاگرانه عاشورا برای بهزیستی امروزمان تآکید دارد؛ سوال مهم امام خامنه ای در این باره این است : ملت اسلام از موضع عبرت گیری از عاشورا باید فکرکند که چرا ۵۰ سال بعد رحلت پیامبر کار جامعه به اینجا رسیده که مردم مسلمان اعم از ، وزیرشان ، امیرشان ، سردارشان ، عالِم شان ، قاضیشان ، قاریشان و اوباش شان و... آنگونه یکپارچه و با آن طرز فجیع جگر گوشه ی پیامبر را کشتند..!!؟ . https://eitaa.com/harffe_hesab 🍃⚫️🍃⚫️🍃⚫️🍃