🔰مسؤولیت ما در برابر قرآن کریم
(گزیده ای سخنرانی استاد روز ٢٣ رمضان/مسجد مهدیه تهران)
💠در قران کریم سخن از اقامه دین به میان امده است. ونیز سخن از اقامه تورات و انجیل است. اقامه دین و کتاب و نماز یعنی محتوای دین و کتاب و نماز در زندگی وجامعه جاری شود. اقامه کتاب و دین به معنای قرائت دین نیست.
شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَ مَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَىٰ وَ عِيسَىٰ أَنْ أَقِيمُوا الدین (شوری
١٣
🔸شکوه پیامبر در قیامت
پیامبر خاتم چون پیامبر رحمت است نفرین نمی کند در قیامت هم نفرین نمی کند ولی به درگاه خداوند شکایت می کند. از امت خود شکایت می کند. و شکایتش مربوط به شیوه برخورد امت با قرآن کریم است.
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا(فرقان ٣٠)
چرا می فرماید امتم قران را مهجور و متروک کردند؟ قرآن که در همه خانه ها هست و این همه قاری و جلسات قرآن همیشه بوده است. این شکایت از جهت این است که مردم آموزه ها و محتوای قرآن را به زندگی نیاوردند و به آنها عمل نکردند. شکوه قرآن از از یهود و نصاری نیز در مورد کتاب هایشان همین است.
🔸 قرآن نسخه و دستور العمل است
فرمود:ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین. این یعنی قرآن یک نسخه تمام عیار است که برای دردهای روحی و معنوی انسان پیچیده شده است. اوصافی سی و هشت گانه ای قرآن برای خود آورده است که یکی از آنها شفاء است یعنی قرآن نسخه رنجها و دردهای انسان است.
👌 نسخه با خواندن، اثری نمی بخشد نسخه طبیب را باید به مرحله عمل رساند. قرآن را نیز باید عمل نمود و به عرصه های زندگی وارد نمود.
▪️البته قرائت قرآن ارزش دارد حتی حافظ قرآن هم قرائت را از رو بخواند تا چشم و صورت قاری نیز درگیر قرآن باشد و عبادت کند. ولی قرائت ثواب دارد و شفاء نیست. قرآن در واقع مجموعه ای از راهکار های عملی برای آلام و رنج های انسان است.
🔶نمونه هایی از ایات که فقط دستور العمل و نسخه است.
چند آیه تبرکا می خوانیم تا ببینیم این آیات برای خواندن است یا دستور العمل زندگی است؟
✔️"يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور"
این آیه فقط برای تلاوت است یا دستور العمل است؟
🔸 امر به معروف و نهی از منکر اشرف واجبات قرآنی است. امام باقر علیه السلام فرموده اند: "إن الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر فريضة عظيمة بها تقام الفرائض" (امر به معروف و نهی از منکر واجب خطیری است که بوسیله آن سایر فریضه ها نیز اقامه می شوند.
🔸قرآن کریم، امت اسلام را بهترین امم شناسانده "كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاس" ولی این نه به خاطر اسم مسلمان یا انتساب به پیامبر خاتم است بلکه این بخاطر عمل به دستوری مهم است آیه فوق را باید کامل مشاهده نمود تا سبب بهترین بودن روشن شود؛ "كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ... (ال عمران ۱۱۰) دلیل بهتر بودنتان این است که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و این باعث می شود آموزه های آسمانی فراموش نشود و یا تحریف نگردد. در ادیان گذشته از جمله یهودیت و مسیحیت، فریضه ای بنام امر به معروف نداشتند و لذا دینشان یا تحریف شد و یا اموزه هایی را به فراموشی سپردند. از همین روی اگر در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر ترک شود تفاوتی با جامعه یهودی و مسیحی نخواهد داشت.
🔸مهجوریت امر به معروف:
اگر متدینان در مواجهه با ترک معروف و فعل منکر، چهره ای در هم کشند و اخمی کنند برخی منکرات کم می شود یعنی بی هزینه ترین مرتبه امر بمعروف نیز در جامعه عمل نمی شود. پس ما اگر چه قرآن داریم اما باید ببینیم محتوای قرآن چه اندازه در زندگی ما جاری می شود.
✔️ وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (فرقان٦٣)
✔️ الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاء وَ الْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ. (ال عمران١٣٤)
✔️ وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ
(مومنون٤)
✔️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لَا تَجَسَّسُوا وَ لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ. (حجرات١٢)
و صدها آیه در اخلاق و احکام تمام آنها دستور العمل برای سامان زندگی دنیوی و اخروی است. ادامه در متن بعدی👇
http://eitaa.com/hashemighir