💫نکاتی از جزء ۲۵ قرآن کریم: ۱-♦️وقتی خزائنِ رزق و روزی عالم در دست اوست، پس چشم نیاز را تنها به او بدوزید. مسئله روزی یکی از عواملِ امتحانِ انسان است. نه وسعتِ روزی دلیل محبت خدا بر بنده است و نه تنگی معیشت به معنی خشم خداست(شوری ۱۱). ۲-♦️ تمام شرایع آسمانی از نظر اساس و ریشه یکی هستند منتها به تناسب استعداد اقوام و کمال جوامع انسانی از یکدیگر متفاوت می شوند(شوری ۱۳). ۳-♦️ معنای رزق اعم از مادیات و مواهب معنوی است(شوری ۱۹). ۴-♦️اگر چه دانش ستاره شناسی امروز هنوز نظر قاطعی در مورد وجودِ حیات در کرات دیگر ارائه نداده، ولی قرآن به روشنی می گوید ما در آسمانها و زمین جنبندگان را برقرار کردیم(شوری ۲۹). ۵-♦️ شورا و مشورت از مهمترین موضوعات اجتماعی است. قابل توجه اینکه، تعبیر آیه در اینجا به صورتی است که آن را یک برنامه مستمر، و نه یک کار زود گذر موقت می شمارد و می فرماید همه کارهای آنها در میانشان به صورت شورا است. شورا فقط در مورد کارهای اجرایی و شناسایی موضوعات است؛ نه درباره احکام و امور دین- مانند امام و خلیفه پیامبر ص- که تنها باید از مبدا وحی و از کتاب و سنت صادر شود(شوری ۳۸). ۶-♦️کیفرِ بدی، مجازاتی مثلِ همان است و اگر کسی عفو کند و اصلاح نماید اجر و پاداش او بر عهده خداوند است.(شوری ۴۰) ۷-♦️ مفهومِ "گمراه کردنِ خدا" همانا انسان را به خود واگذاشتن است(شوری ۴۴). ۸-♦️هنگامی که ما به انسان نعمتی می چشانیم سرمستی و طغیان می کند وهنگامی که بلایی به خاطر اعمالی که انجام داده است به او میرسد، به کفران می پردازد و نعمت و نقمت بر ایمان آوردن این اشخاص تأثیری ندارد(شوری ۴۸). ۹-♦️خدا به سه طریق با انسان تکلم می کند. اولاً به او وحی می کند، که همان القا به قلب است. ثانیا از پشت حجاب یعنی با واسطه٬ مانند سخن گفتن با موسی ع در طور. ثالثا از طریق ارسال رسول که در این حالت واسطه رسول است، آنگونه که جبرئیل به پیامبر می رساند. پیامبر اکرم ص هر سه قسم وحی را می گرفتند(شوری ۵۱). ۱۰-♦️انتخاب راه خدا باید از طریق تعقل باشد(زخرف ۴). ۱۱-♦️ در حالات پیامبر آمده است که هر گاه بر مرکب سوار می شدند می فرمودند: بسم الله الحمدلله علی کل حال. سبحان الذی سخرلنا... تا پایان کریمه ۱۴. ۱۲-♦️اگر بهره مندی کفار از انواع مواهبِ مادی سبب نمی شد که همه مردم تمایل به کفر پیدا کنند ودر گمراهی امتِ واحد شوند، ما برای کسانی که به خدا کافر می شدند، خانه هایی با سقفهای نقره قرار میدادیم و پله هایی گرانبها که از آن بالا روند. برای خانه هایشان درهای ورودی طلا و نقره و تختهایی که بر آن تکیه کنند، انواع وسایل تجملی و زینت آلات از طلا ونقره برای آنها قرار می دادیم. آری همه اینها مطاع زندگی دنیای مادی است ولی آخرت نزد پروردگارت مخصوص پارسایان است(زخرف ۳۴-۳۳). ۱۳-♦️ اعمال انسان، به ویژه غرق شدن در لذات دنیا و آلوده شدن به انواع گناهان، نخستین تاثیرش این است که بر قلب و گوش انسان مهر می نهد و بر چشم او پرده کردن می‌افکند. شیاطین بر او مسلط می گردند، انسان دیگر بین هدایت و انحراف فرقی قائل نمی شود. نمی فهمد حق چیست. خیال می‌کند که هدایت شده است در حالی که گمراه است(زخرف ۳۶-۳۸). ۱۴-♦️مراد از سلام در پاسخ به جاهلان "شما را بخیر و ما را به سلامت" است. یعنی با جاهلانِ بد زبان درگیر نشوید و مشاجره و بحث نکنید(زخرف ۸۹). ۱۵-♦️علت اصلی نزول قرآن و ارسال پیامبر و مقدرات شب قدر این است که رحمت بیکران خدا ایجاب می کند که بندگانش را به حال خود رها نکند و برای آنها برنامه زندگی بفرستد تا به سعادت لایقشان برسند(دخان ۶). ۱۶-♦️از سرزمین کفری که نمی توانید به اهداف خود برسید، هجرت کنید(دخان ۲۳). ۱۷-♦️ شکر، معلولِ فهمیدن نعمتهای منعم است. و یکی از نتایجش تقویت رابطه انسان با خداوند است. لذا شیطان گفت من کاری میکنم که بندگان تو را شکر نکنند به این صورت که به انسان القا می کند که این نعمتها در اثر کسب و تلاش خودش است(جاثیه ۱۲). ۱۸-♦️سنخیت افراد نسبت به یکدیگر، وسیله جذب آنان به یکدیگر است(جاثیه ۱۹). ۱۹-♦️ مبطلون (باطل اندیشان) کسانی که حق را ضایع کرده و مردم را از گوش دادن به معارف حق باز داشته و به شنیدن باطل و لغو سوق می دهند و به سرگرمیهای بیهوده وا می دارند، عقیده باطل را رواج داده و دین و دینداران را مسخره می کنند، زیان خود را خواهند دید(جاثیه ۲۷). 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم