🔰 گزارش نشست کمیسیون پژوهش اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم 🔹 حجت الاسلام ایزدهی: یکی از مشکلات عمده در دوران قبل از کرونا تعطیلات زیادبود؛ اما با آمدن آموزش مجازی می توان در تعطیلات نیز به روند علم آموزی تداوم بخشید. با آمدن آموزش مجازی، انحصار علم آموزی از قم برداشته شده و طلاب در سراسر کشور می توانند از محضر اساتید خبره ای که در قم مشغول به تدریس هستند استفاده ببرند. با استفاده از فضای مجازی به راحتی می توان به دنبال جهانی کردن حوزه علمیه قم رفت. 🔹 حجت الاسلام رضوی: یک از مسائلی که با کمک فضای مجازی به دست آمده است عدالت آموزشی است؛ همه طلاب در تمام نقاط کشور می‌توانند از کلاس های اساتید مطرح و توانمند استفاده ببرند. باید هنجارهای جدید و متناسب با فضای مجازی را به طلاب و اساتید آموزش داد. 🔹 حجت الاسلام میرزاجانی: تربیت عملی طلاب با منش اساتید در فضای مجازی قابل اجرا نیست؛ زیرا طلاب در فضای مجازی ارتباط چندانی با اساتید پیدا نمی کنند. 🔹 حجت الاسلام ابوالحسنی: عدم انسجام و وحدت رویه در مورد نرم افزارهای آموزشی باعث سردرگمی طلاب و اساتید شده است. در مسئله تقریرات، پایان نامه ها و صوت اساتید در حال حاضر تولیدات بسیاری داریم. 🔹 حجت الاسلام آلوستانی: یکی از فواید اساسی فضای مجازی استمرار دروس است. شرط انصاف این است که برای مطرح شدن اساتید جوان و گمنام تدبیری اتخاذ شود. 🔹 حجت الاسلام مقیمی‌حاجی: فضای مجازی را میخواهیم در سیاست گذاری ها مورد توجه قرار دهیم. اگر سامانه ای داشته باشیم که تمام تقریرات و تحقیقات اساتید و طلاب را جمع آوری کند به این ترتیب پژوهش‌های قوی تری تولید میشود و بانک اطلاعاتی جامعی در دسترس طلاب و اساتید قرار خواهد گرفت. کلاس‌های حضوری در هیچ نظام آموزشی در هیچ کجای دنیا حذف شدنی نیستند. 🔹 حجت‌الاسلام خدابنده‌لو: پژوهش و تحقیق در فضای مجازی گرفتار مسئله کپی کردن مطالب از سایت‌هاست؛ این کار علاوه بر جنبه غیراخلاقی که دارد می تواند وزانت علمی کارهای پژوهشی حوزه را هم کاهش دهد. مشروح نشست:🔻 hawzahnews.com/news/939324 خبرگزاری‌حوزه