🔻گفتگوی خبرگزاری حوزه با آیتالله علیدوست(1)
▫️در گذشته موبایل، فضای مجازی، رادیو و تلویزیون، مسافرتها و... یا وجود نداشت و یا آنقدر محدود و کم بود که وقت طلاب را نمیگرفت و تمرکز بالایی را ایجاد میکرد. ما در عید نوروز هم کلاس داشتیم و سر درس حاضر میشدیم.
▫️برخی از طلاب حوصلهشان کم است؛ طلبهای که رسائل میخواند، باید صبر کند تا این قوره انگور بشود، بعد ببینیم مشتری دارد یا خیر؟ انسان اگر نوآور، نظریهپرداز و اهل تحول باشد، بیکار و بیفایده نمیماند.
▫️مگر در گذشته وضع اقتصادی بهتر از این بوده! بنده نمیخواهم از وضع موجود دفاع کنم؛ وضع موجود طلاب را نه قابل دفاع میدانم و نه عقلایی؛ امروز زندگی طلاب از
#سادهزیستی گذشته و به ناچیز زندگی کردن رسیده است. ولی سؤال اینجاست که آیا با دست خالی و نابرخورداری نمیتوان درس خواند؟
▫️بحثی در عظمت آیتاللهالعظمی بروجردی نیست؛ اما در همان زمان از چه تعداد روحانی یک آیتالله بروجردی درآمده است؟ ما امروز آیتالله بروجردی بریده از موقعیت اجتماعی، زمان و مکان داریم؛ اما نکته اینجاست متأسفانه دچار حجاب معاصرت شدهایم.
▫️اگر آثار و پژوهشهایی که بعداز 40 سال انقلاب انجامشده را نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که در بسیاری از موضوعاتی که گذشتگان با حذف تکراریها یک صفحه درباره آن مطلب داشتهاند، امروز تبدیل به 500 صفحه شده است... چرا برخی این خروجیها را نمیبینند؟
▫️
#حوزهانقلابی حوزهای است که حفرههای تئوریک نظام انقلابی را پر و بیان کند؛ مبانی فکری نظام را عالمانه و عاقلانه تبیین کند... نظام انقلابی ما مدعی است که میخواهد فقه و شریعت را پیاده کند؛ حداقل دو هزار کلان مسئله اساسی در فقه سیاسی وجود دارد ... کار اساسی حوزه انقلابی باید این مسایل باشد.
▫️من نمیدانم چرا بعضیها فکر میکنند، اگر یک دولتی سر کار آمد که بهخصوص اگر همفکرشان هم بود، حتماً باید تأییدش کنند و اگر کسی نقد مشفقانه داشت برنمیتابند.
▫️اگر
#استقلالحوزه را به این معنا حساب کنیم که حوزه هیچگاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بد اندیشی دید، تذکر بدهد، اگر استقلال به این معنا باشد، [خوب است]؛ اما اگر به این معنا بگوییم که استقلال یعنی اینکه روحانیت یک مسیری دارد و نظام هم یک مسیر دیگری دارد و کاری به هم ندارند، این قابل دفاع نیست.
▫️
#تحولدرمتون، بهمعنای عوض کردن متون نیست. بنده معتقدم اولویت این است که همین کتابهای موجود خوانده شود؛ اما لازم نباشد که طلاب از ابتدا تا آخر آنها را بخوانند. مشکل امروز ما این است که طلاب در چهار سال نمیتوانند رسائل، مکاسب و کفایه را بخوانند و لذا سالهای تحصیل را اضافه میکنند. این کار غلط است؛ میشود بخشی از این کتب را حذف کرد و حذفیات را برای تکمیل مطالعات بگذارند تا طلبه بتواند جاهای خوب آن را بخواند.
✳️ متن کامل مصاحبه: 👇
http://hawzahnews.com/detail/News/463662
☑️
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه