🔸۴. تغییر نگاه به سیاست خارجی: دیدگاه های جلیلی درباره سیاست خارجی را می‌توان در سه بخش خلاصه کرد: الف. تهدیدزدایی بجای تنش زدایی. ب. توجه به کشورهایی که با کشورمان منافع مشترک دارند. ج. فعال کردن بخش اقتصاد در روابط خارجی بعنوان یکی از مهم ترین وظایف دستگاه دیپلماسی ✅ الف: جلیلی معتقد است آنچه باعث عقب رفتن دشمن در اعمال فشار به یک کشور می‌شود نه سیاست تنش زدایی بلکه سیاست تهدیدزدایی است. برای مثال ایران در عرصه نظامی با در پیش گرفتن سیاست تهدیدزدایی و افزایش قدرت خود، گزینه اقدام نظامی علیه کشور را از روی میز دشمن برداشته است. اما در حوزه اقتصاد از آنجا که همواره به دنبال تنش زدایی بوده ایم، هربار دشمن با ایجاد تنش جدید ایران را از حقوق اولیه اش محروم کرده است. شاید داستان هسته ای بهترین مثال برای تبیین این مسئله باشد. در مسئله هسته ای آنگاه که بدنبال تنش زدایی با دشمن رفته ایم، نه تنها حقوق‌مان را به رسمیت نشناخته، بلکه فشار و تحریم را به بالاترین حد خود رسانده و با وجود بتن ریختن در صنعت هسته ای‌مان خواستار عقب نشینی بیشترمان شده است. اما آنگاه که سیاست تهدیدزدایی دنبال شده،دشمن نه تنها عقب رفته و به حقوق هسته ای‌مان اعتراف کرده، بلکه با التماس خواستار مذاکره شده و خواسته های حداکثریش را برای دستیابی به یک توافق تعدیل کرده. ⁦☑️⁩ ب. جلیلی معتقد است ایران باید روابط خود را با کشورهایی که با آنها منافع مشترک دارد توسعه دهد. بر همین اساس اولویت های سیاست خارجی ایران باید شامل ارتباط با کشورهایی همچون چین، روسیه، سوریه، ونزوئلا، بولیوی و برخی دیگر از کشورهای منطقه آمریکای لاتین باشد. کما اینکه این روزها شاهد هستیم تنها کشوری که این روزها در برابر چشم همگان تحریم های آمریکا علیه ایران را زیر پا می‌گذارد کشور ونزوئلاست که بابت خرید بنزین میلیاردها دلار پول به دولت غربگرایی پرداخت کرده که در سالهایی نه چندان دور دولت سابق را بابت ارتباط با این کشور به سخره می‌گرفت. همچنین در حالی که صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا حتی پس از برجام کمتر از نصف صادرات ما به افغانستان بوده، و ۹۰٪ گردشگرانی که به ایران سفر کرده اند از کشورهای همسایه بوده اند و این آمار برای اروپای غربی تا قبل از خروج آمریکا از برجام تنها ۲٪ و پس از آن به کمتر از ۱٪ کاهش یافته است، اما دولت غربگرا در ایران تمام تلاش خود را معطوف به ارتباط با همان کشورهایی کرده که کمترین سهم از بازار ایران را دارا هستند. ✅ ج. و در پایان سعید جلیلی با تجربه سالها حضور در وزارت خارجه معتقد است کارویژه اصلی سفارت های ایران در خارج از کشور باید ایجاد بازار صادراتی برای کالاها و محصولات داخلی در کشورهای هدف و همچنین جذب سرمایه گذار خارجی باشد و در این راستا بخش اقتصادی هرکدام از سفارتخانه های ایران باید فعال شده و بتواند در کشورهای هدف برای کالاهای ایرانی بازار مناسبی ایجاد کند.