🔻نامگذاری :
این سوره را «
فجر» مینامند، زیرا
با سوگند خداوند به فجر (سپیده دم)
آغاز میشود.
🔻
سوره امام حسین(ع)
سوره فجر به سوره امام حسین(ع) مشهور شده است؛ چراکه بر پایه حدیثی از امام صادق(ع)، منظور از «نفس مطمئنه» [در آیه ۲۷] امام حسین(ع) است
➕همچنین، یکی از تفسیرهای «
لیالٍ عشر» (شبهای دهگانه) ده شب آغازین محرم ذکر شده است.
▫️سوره فجر از جمله سورههایی است که بر روی ضریح امام حسین(ع) (نصبشده در سال ۱۳۹۱ش) حک شده است.
🔻محتوا :
سوره فجر به
سرگذشت قوم عاد و نیز ارم ذات العماد (باغ بهشتآسای ستوندار) و
قوم ثمود،
قوم فرعون و
فساد و طغیان آنان اشاره دارد و
این نکته را یادآور میشود که :
انسان در معرض آزمایش الهی قرار دارد و با نعمت و محنت، آزمایش میشود.
🧐 سپس
علتهای شکست انسانهای بیایمان را در این آزمایش بیان میکند و به فرارسیدن روز جزا اشاره میکند که در آن روز، بیایمانان با مشاهده آثار جهنم پند میگیرند؛ اما چه جای پند گرفتن که بیفایده و دیرهنگام است.
🔷
نکتههای تفسیری
درباره برخی از واژههای سوره فجر نکات تفسیری در تفاسیر ارائه شده است که در ادامه به آن اشاره میشود:
🔹مراد از واژههای الفجر، الشفع و الوتر :
در تفسیر البرهان، روایاتی آمده که مراد از واژه «
الشفع: جفت» را پیامبر(ص) و امام علی(ع) یا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و مراد از واژه «
الوتر: تک» را خداوند دانسته است. همچنین در روایتی آمده است مراد از «
الفجر»،
امام مهدی(عج)، دوازدهمین امام شیعیان است.
🔹مراد از شبهای ده گانه :
خداوند در آیه دوم سوره فجر به "
لَيَالٍ عَشْرٍ" (شبهای دهگانه) سوگند یاد میکند، درباره تفسیر لیال عشر
چندین احتمال مطرح است: ده شب اول ذیالحجه، ده شب آغازین ماه محرم، ده شب پایانی ماه رمضان و ده شب اول ماه رمضان را از جمله این احتمالات دانستهاند.
🔺به گفته فخر رازی از مفسران اهل سنت،
سوگند به شبهای دهگانه
دلالت بر عظمت و فضیلت آنها دارد. وی سه دهه اول ذیالحجه، اول محرم و آخر ماه رمضان را به عنوان سه احتمال برای لیال عشر معرفی کرده است که عبادت خدا در آنها تاکید شده است.
🔺 علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، ضمن اشاره به احتمالات مذکور، منظور از لیال عشر را ده شب اول ذیالحجه دانسته است.
🔺بر پایه روایتی که جابر بن یزید جعفی از امام محمدباقر(ع) نقل کرده،
لیال عشر به
ده تن از امامان معصوم اشاره دارد.
🔺 برخی از مفسران معتقدند که منظور از شبهای دهگانه، فقط شبها نیست و
روزها را نیز شامل میشود.
🔹آزمایش انسان با نعمتها :
در آیه
پانزدهم و شانزدهم سوره فجر آمدهاست خداوند انسان را گاه با نعمت فراوان و گاه با رزق و روزیِ تنگ آزمایش میکند؛ اما آدمی این آزمایش را فراموش میکند و هنگام نعمت گمان میکند مقرب درگاه خداوند شده و در هنگام تنگدستی مأیوس میشود و میگوید خداوند مرا خوار کردهاست.
🔺علامه طباطبایی
سه نکته را در تفسیر این آیات یادآور شده :
۱- هم نعمت بخشیدن خداوند و هم امساک و کمتر بخشیدن، امتحان و ابتلا الهی است ولی انسان به سبب کوتاه فکری و بداندیشی اش اینگونه قضاوت میکند که خداوند با بخشیدن نعمت او را تکریم کرده و با کمتر بخشدن او را خوار نموده و در نتیجه به طغیان و فساد و کفران نعمت روی میآورد.
۲- نعمتهایی که خداوند به انسان عطا میکند چون برخاسته از فضل و رحمت الهی است در واقع اکرامی از سوی خداوند درحق بندگان است به شرطی که با دست خودشان نعمتها را تبدیل به نقمت نسازند.
۳- انسان تصور می کند بهره مندی از نعمتها نشانه سعادتمندی در دنیا و دلیل کرامت او در پیشگاه الهی است در حالی که کرامت واقعی، تقرب به خداوند در پرتو ایمان وعمل صالح است و فقر و بی نیازی نقش و تأثیری در این زمینه ندارد.
🔸آیات مشهور :
آیه بیست و دوم درباره
مجیء خداوند در روز قیامت و
آیات ۲۷ و ۲۸ درباره
نفس مطمئنه از
آیات مشهور سوره فجر شمرده شده است.
1⃣آیه مجیء (۲۲)
👈🏻
مقالهٔ اصلی: آیه مجیء👉🏻
« وَ جَآءَ رَبُّكَ وَ ٱلمَلَكُ صَفًّا صَفًّا﴿۲۲﴾»
(و فرمان پروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف در صف حاضر شوند.)
👣 آیه ۲۲ سوره فجر که
صفت آمدن را به خدا در روز قیامت نسبت داده است به آیه مجیء مشهور شده است.
از نگاه
کلام شیعه صفتهای مخلوقات مثل آمدن و رفتن را
نمیتوان به خدا نسبت داد. از این رو مفسران این آیه را به
معنای آمدنِ حکم و امر خدا تفسیر کردهاند. ویا این که
نسبت «آمدن» را به خداوند دادن باید بر اساس مجاز عقلی باشد.[
اسناد فعل به فاعل غیرحقیقی، به شرط وجود علاقه ویا خروج لفظ از مجرای اصلی آن از نظر رابطه یا نسبتی که میان کلمات یافت میشود، مجاز عقلی است.].