💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅حل آیۀ 3 سورۀ نساء
اما حل این آیه را توجه کنید. از میان آراء ششگانۀ مفسرین، آنکه نزدیک تر به واقع مینمود و مرحوم علامه طباطبایی پذیرفتند این است که «بعضی از دختران یتیم هم مال داشتند و هم جمال، لذا افرادی میآمدند و آنها را به همسری میگرفتند. اما چون این ایتام پشتوانهای نداشتند، مال آنها را تصاحب کرده و بعد هم نفقهای به آنها نمیدادند یا اندک میدادند؛ نهایتاً هم در جامعه رهایشان میکردند. خداوند میفرماید اگر آنقدر در خودت عرضه نمیبینی که تقوا را مراعات کرده و با اینها درست رفتار کنی برو از کسانی که خانواده و عشیره دارند زن اختیار کن؛ که اگر خواستی یک کاری بکنی بیایند و یک دست کتکت بزنند تا آدم شوی.» به نظر میرسد که این فرمایش محل تأمل است. به خاطر اینکه میگوید اگر شما نتوانستید... خب کسی که نمیتواند با یتیم درست رفتار کند مگر با زن دیگر درست رفتار میکند؟
اگر با یتیم که خودش عواطف را تحریک میکند به درستی رفتار نکردی قطعاً با بقیه هم درست رفتار نخواهی کرد. این قول یعنی اگر ایتام را نتوانستید مراعات کنید با اینها چکار دارید؟ این حرف معنا ندارد. نکته اش چیست؟ اگر دقیق تر به آیه نگاه کنید، خیلی نکات لطیفی دارد. ضمن اینکه طبق این قول، اعداد آیه قابل توجیه نبود؛ آیه میتوانست بگوید فانکحوا من النساء اخری، زنان دیگری بگیرید؛ اما میگوید اگر ترسیدید قسط را رعایت نکنید دو و سه و چهار از زنان را بگیرید، یعنی ازدواج کنید با این خصوصیت تعدد. این طرز بیان چه چیزی را به ما میفهماند؟ مطالبی که بنده عرض میکنم احتمالاتی است که به ذهن رسیده است و نمیخواهم بگویم این نظر خداوند است. در عبارت فان خفتم الا تعدلوا دقت کنید.
ادامه دارد
🆔
@banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔
@hekmatemotahar1