⃣2⃣ بنا شد از این به بعد به جای کلمۀ «اعجاز»، کلمۀ «آیت» را در معنای لغوی آن، به کار بریم. آنچه خدانماست و نشان از خداوند دارد، آیت است. پس معنای اینکه موجودات آیت‌اند یعنی تمام وجودشان را اراده و اسماء و صفات خداوند پر کرده است. بنابراین وقتی به آنها نگاه می‌کنیم، اسماء و صفات خداوند را می‌بینیم. لذا اگر کسی درست‌بین باشد، با نگریستن به همۀ اشیاء، حق می‌بیند. به اولیای خداوند که می‌نگرد خداوند را می‌بیند، به شیطان و کافر و یزید هم می‌نگرد خداوند را می‌بیند. البته ما چون موجودات را مستقل می‌بینیم، یکی را شیطانی و دیگری را رحمانی می‌بینیم؛ می‌‌خواهیم شیطانی را حذف و رحمانى را بیفزاییم. اما اگر هر دو را رحمانی دیدیم، جایی برای عوض کردن نیست. شیطان و همۀ امور شیطانی هم زیر مجموعۀ خود خداوند هستند. اگر شما در ذهن خود یک سگ و یک عالِم نورانی تصور کنید، شما همان مقدار در سگ تجلی کرده‌اید که در آن عالم ربانی تجلی نموده‌اید و هیچ فرقی بین این دو نیست و هیچ یک به شما، وابستگی بیشتر ندارد. 🆔@hekmatemotahar1