🔴 این گزارش به نقل از میدلایستنیوز منتشر میشود و نشاندهنده دیدگاه پایگاه یمن الاسلام نیست!
📌 بخش یکم
🔻منطقه به سختی از تبدیل تنش میان تهران و تلآویو به یک جنگ تمامعیار جان سالم به در برد اما این تنش همچنان تهدیدی برای برنامههای بلندپروازانه کشورهای شورای همکاری در حوزه اقتصاد و توسعه است.
🔻بدون شک، تنش اخیر بین ایران و اسرائیل نگرانیهای شدیدی را در میان کشورهای شورای همکاری به وجود آورده است. احتمال وقوع درگیری بین این دو رقیب دیرینه که میتواند به یک جنگ منطقهای گسترش یابد، تمام تلاشها برای توسعه اقتصادی در منطقه را مختل میکند. ثبات و پایداری برای آینده کشورهای شورای همکاری ضروری است.
🔻بلال صعب، مدیر برنامه دفاع و امنیت در پژوهشگاه مطالعات خاورمیانه واشنگتن، در مقالهای در نشریه «المجله» دراینباره تأکید کرد که اتکا به امید واهی و انتظارات برای تصمیمگیریهای عقلانی از سوی طرفین نزاع، استراتژی قابل اعتمادی نیست. منطقه به سختی از تشدید تنشها به یک جنگ تمامعیار پس از حمله گسترده ایران به اسرائیل در 13 آوریل و پاسخ رژیم اسرائیل به آن جان سالم به در برد. با این حال، مسائل اساسی که این خصومتها را دامن میزنند، هنوز حل نشده باقی ماندهاند (و با توجه به دشمنیهای عمیق و دیرینه بین ایران و اسرائیل، مشخص نیست که آیا اصلاً حل شوند یا خیر) و به همین دلیل زمان زیادی طول نمیکشد تا طرفین درگیر دوباره به نزاع کشیده شوند. در آن زمان، چه کسی میداند، شاید توقف تنشها دیگر جواب ندهد.
🔻در مواجهه با این تحولات که منطقه را در لبه پرتگاه قرار میدهد، چه گزینههای استراتژیکی برای کشورهای شورای همکاری جهت بازدارندگی و دفاع در برابر تهدیدات نظامی وجود دارد؟
🔻در حالی که من اغلب اوقات از کشورهای شورای همکاری در کلیتشان سخن میگویم، اما مهم است که بین هر یک از اعضای این شورا از نظر سهم فردی آنها در امنیت منطقهای تمایز قائل شویم. قابل ذکر است که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به عنوان بازیگران جاهطلبتر در این زمینه مطرح شدهاند.
🔻در طول دهه گذشته، این کشورها بودجههای دفاعی خود را به طور قابل توجهی افزایش دادهاند و تواناییهای نظامی پیشرفتهتری را به دست آوردهاند. در حالی که سرمایهگذاریهای اخیر کویت در حوزه دفاع قابل توجه و حائز اهمیت است، اما واقعیت این است که کویت، به همراه بحرین و عمان، هنوز آمادگی لازم برای اتخاذ نقشی قاطعتر در زمینه امنیتی در منطقه، به خصوص نقشی که به طور مستقل از چتر امنیتی ایالات متحده عمل کند، را از خود نشان ندادهاند.
🔻چنانکه که من متوجه شدهام، تفکر امنیتی در ریاض، ابوظبی و دوحه بر این باور است که از این پس به بعد، دفاع ملی بر سه رکن اصلی استوار خواهد بود:
⭕️اول، توسعه تواناییهای دفاعی خود، که به خودی خود بخش عمدهای از یک استراتژی تحول دفاعی گستردهتر را تشکیل میدهد.
⭕️دوم، تفاهم با ایران تا جایی که ممکن است.
⭕️سوم، بهبود روابط دفاعی با ایالات متحده و/یا سایر قدرتهای خارجی.
🔻این گزینهها در نگاه اول مکمل یکدیگر به نظر میرسند، اما در عین حال مملو از چالشها و حتی تناقضات هستند. بیایید هر یک از آنها را به طور جداگانه بررسی کنیم.
🔻عربستان سعودی بین سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دست به یک فرآیند تحول دفاعی زد که در منطقه بیسابقه بود. این فرآیند شامل یک توسعه کامل برای تقویت توانایی خود در دفاع از خود، حمایت از سودای رهبری منطقهای خود و تقویت نفوذ بینالمللی رو به رشد آن بود. جنگ با انصارالله در یمن نیز تمایل ریاض به توسعه بخش دفاعی را تقویت کرد.
🔻با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به بودجه، از جمله پروژههای چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، استراتژی تحول دفاعی در این کشور اکنون به مراحل اجرا، ارتقا و تثبیت رسیده است. بخش مربوط به تفکر و استراتژیسازی تقریباً به پایان رسیده است.
🔻ساختارها تا حد زیادی ایجاد شدهاند و اکنون مسئله اجرا مطرح است. همانطور که از ابتدا پیشبینی میشد، این امر زمان میبرد. تبدیل بودجه دفاعی بزرگ این کشور به یک نیروی رزمی، که آزمون واقعی و تنها این فرآیند تحول است، احتمالاً به زمان نیاز دارد. دلیل اصلی این این است که عربستان سعودی، به عنوان یک کشور بزرگ با سابقه دفاعی، اما با زیرساختهای حیاتی و مراکز جمعیتی متعدد که باید از آنها دفاع شود، کار خود را از صفر آغاز کرده است.
🔻در موازات با تحول دفاعی، ثبات روابط با ایران به اولویت ریاض تبدیل شده است. عربستان سعودی و ایران در مارس ۲۰۲۳ تصمیم به عادیسازی روابط گرفتند به امید اینکه چنین معاملهای بتواند عنصر یمنی را مهار کند. این توافق تا حد زیادی پابرجا مانده است و انصارالله از آن زمان تاکنون هیچ پهپاد یا موشکی به سمت عربستان شلیک نکردهاند.
#کانال_خبری_تحلیلی_حزبالله 🔻
🆔️
@hezboollah110