🔻«فقه نظام» هم وجود دارد، هم ضرورت!/ فقه و منطق اجتهاد موجود پاسخگوی نیاز های جامعه و تبیین نظام مند احکام دینی نیست/ تاکید امام خمینی بر فقه سنتی از باب اصرار بر محکمات اجتهاد شیعی و در مقابله با روش روشنفکران بود، نه مخالفت با تکامل و ارتقاء منطق اجتهاد
حجت الاسلام اکبرنژاد در گفت و گوی اختصاصی با رجانیوز؛
🔹ما بیاییم و بگوییم که ما همین فقه را داریم و همین فقه پاسخگوی همه نیاز های ماست بنده این را قبول ندارم. من اعتقادم این است که منطق اجتهاد ما و اصول فقهی که الان ما داریم بر اساس نگاه های جزء نگرانه به فقه تولید شده است و از عهده ی تبیین نظام مند فقه بر نمی آید. اساسا دلیل اینکه بعد از 40 سال این ضرورت پیدا شده است باز هم فقه و فقهای ما از برآورده کردن این غرض عاجز مانده اند خودش یک شاهد هست برای اینکه این روش جواب نمی دهد و ما در بسته جامع اجتهادی در آن 5 جلدی که در موسسه فقاهت و تمدن اسلامی تالیف و تدوین نموده ایم این منظومه را تبیین کرده ایم.
🔹اعتقاد ما این است که منطق اجتهاد باید ارتقاء پیدا کند تا بتواند از عهده مسائل پیچیده فقه نظام و فقه حکومتی بربیاید. ولی از آن طرف هم به این معنا که بگوییم که ما دو فقه داریم یکی فقه نظام و دیگری فقه جزء نگر من این را هم قبول ندارم ما یک فقه داریم و آن هم فقه نظام مند است و در آن نظام هست که همین مسائل جزئی جایگاه خودشان را پیدا می کنند. ما یک منطق برای حل این ها داریم یعنی شما یک منطق دارید که بر اساس آن منطق از کل شروع می کنید به فهمیدن تا به جزء می رسید.
🔹من در اینجا با آقای فاضل موافق هستم که اینطور نیست که دو تا فقه داشته باشیم اما در عین حال اشکال من به ایشان این هست که این فقهی که الان در دست شماست آن فقه نظام ساز و آن فقه حکومتی نیست. این فقه نمی تواند حکومتی باشد چون بستر های پیدایش فقه موجود اصلا دغدغه های فقه حکومتی و امثال آن نبوده است.
yon.ir/sA7FS
🇮🇷حزب الله سایبری
@hizbollahsyberi